Składem ciągniętym przez parowóz można pojechać do Poznania lub Zbąszynka. Okresowo do Leszna. Lokomotywy parowe ciągną zabytkowe składy przede wszystkim dla turystów.
Stacja powstała w 1852 r. i należała do pruskiej Królewskiej Kolei Wschodniej, która połączyła Berlin z Gdańskiem i Królewcem. Obecny budynek dworca powstał w 1890 r. Architekturę ma ciekawą a szczególnie interesujący jest wystrój wnętrza.
Stacja powstała w 1885 roku w ramach budowy Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Teraz budynek dworca jest w remoncie, który planowo ma się zakończyć tego lata (2020 r.) Ma być piękny i nowoczesny...
Żyrardowski dworzec jest jednym z piękniejszych przy dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Podobny charakter mają dworce w Pruszkowie, Grodzisku Mazowieckim i Radziwiłłowie, wyszły z pracowni tego samego architekta.
Poruszanie się komunikacją publiczną po organizmie miejskim tak wielkim, zwłaszcza będąc przyzwyczajonym do naszych skromnych w tej materii polskich miar, jest nadspodziewanie sprawne.
Kolej miała zastąpić tysiące wozów konnych poruszających się po kiepskich drogach. Dlatego też przemysłowcy, kupcy i rzemieślnicy zabiegali o stałe połączenie z innymi regionami Królestwa Polskiego.
Początkowo Skalmierzyce miały połączenie kolejowe tylko z Ostrowem Wlkp (10 km). Jednak rosnąca wymiana handlowa między Rosją i Prusami wymusiła połączenie Skalmierzyc i Kalisza (15 km).
Postanowiłem po latach ponownie „obwąchać” stare kąty w mieście które w przeszłości znałem – tak mi się przynajmniej wydawało… jak własną kieszeń. Odnajdowałem miejsca, które utrwaliły się w mojej pamięci i odkrywałem Piotrków na nowo.
Nowością – w stosunku do innych budynków dworcowych na tej linii – jest powtórzenie fasady paradnej także od strony torów. Jest prawie taka sama jak ta od strony miasta, przecina ja tylko daszek nad peronem.
W latach 1901-09 budynek dworca rozbudowano i przebudowano w modnym stylu Art Noveau pod kierunkiem Josefa Fanty, jednego z najwybitniejszych czeskich architektów czasu secesji.