Skarżysko-Kamienna
Dworzec kolejowy będzie jak nowy

Autor: Marek Nowak
Stacja powstała w 1885 roku w ramach budowy Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej. Teraz budynek dworca jest w remoncie, który planowo ma się zakończyć tego lata (2020 r.) Ma być piękny i nowoczesny...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Marek Nowak (5), PKP PLK (1)
Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy
Powyżej wizualizacja, jak będzie wyglądał dworzec. W galerii zdjęcia z wiosny 2019 r.
  • Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy
  • Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy
  • Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy
  • Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy
  • Skarżysko-Kamienna. Dworzec kolejowy będzie jak nowy

Skarżysko-Kamienna – miasto powiatowe na północy woj. świętokrzyskiego. Ma ledwie 46 tys. mieszkańców a stację kolejową godną metropolii.

Stacja powstała w 1885 roku w ramach budowy Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej, czyli jak byśmy powiedzieli dziś – z Dęblina do Dąbrowy Górniczej. Trasa przebiega przez Radom, Skarżysko Kamienną, Kielce, Olkusz, Sławków, Strzemieszyce. W Skarżysku miała odgałęzienie na zachód przez Końskie i Opoczno do Koluszek oraz na wschód do Ostrowca  Świętokrzyskiego i innych mniejszych miejscowości. Stacja ta stała się więc ważnym węzłem kolejowym. Pierwotnie nadano jej nazwę pobliskiej wsi Bzin (obecnie część Skarżyska-Kamiennej), chociaż znajdowała się na terenie Kamiennej. Węzeł posiadał parowozownię, warsztaty naprawy taboru kolejowego, remizy, kuźnię, pompownię oraz warsztat obróbki metalu. Nazwę zmieniono na Skarżysko w 1897 r. po upaństwowieniu kolei. A przy niej wyrosło przemysłowe miasto.

Obecnie przez stację Skarżysko-Kamienna prowadzą linie z Warszawy do Krakowa i z Łodzi do Dębicy. To największa i najnowocześniejsza stacja rozrządowa w Polsce południowo-wschodniej. Przed dworcem jest rozległy plac a przy nim współczesny budynkowi stacji gmach poczty.

Warto wiedzieć

Od ubiegłego roku budynek dworca jest w remoncie, który planowo ma się zakończyć tego lata (2020 r.) Ma być piękny i nowoczesny – nowe wnętrza, nowe perony.  Wizualizacja na zdjęciu głównym.

 

Dodano: 23 marca 2020; Aktualizacja 31 marca 2020;
 

Komentarze: 1

    js, 26 marca 2020 @ 13:50

    „to największa (…) stacja rozrządowa w polsce południowo-wschodniej”. hm, może drobna uwaga, jeśli oczywiście można. otóż nie, skarżyska rozrządówka nie jest największą w polsce południowo-wschodniej, bo stwierdzenie takie wskazywałoby na istnienie tam też jakichś innych takich stacji. to zaś miejsca nie ma (abstrahuję tu już od położenia miasta w polsce centralnej, a nie wschodniej czy południowo-wschodniej). jest natomiast skarżysko-kamienna jedną z obecnie zaledwie kilku stacji rozrządowych w CAŁYM kraju, w tym momencie jest ich zdaje się tylko cztery (poznań franowo, skarżysko-kamienna, tarnowskie góry, warszawa praga). wszystkie pozostałe, też nb. niespecjalnie liczne, spadły do poziomu stacji manewrowych (np. łódź olechów, kielce herbskie, wrocław brochów, kraków prokocim). nie wiem jak teraz, ale jeszcze w sumie całkiem niedawno formowano tu pociągi, mówię rzecz jasna o składach towarowych, przerzynające niemal cały kraj (np. skarżysko-kamienna–poznan franowo, skarżysko-kamienna–zbaszynek, skarżysko-kamienna–szczecin port centralny). no i oczywiście stacja rozrządowa (rangierbahnhof) nie jest tożsama ze stacją pasażerską. znajduje się poza miastem, i to relatywnie dość daleko, na północ odeń, formalnie chyba już nawet na terenie innej gminy (przystanek służbowy skarżysko-kamienna północ przy wylocie na warszawę). pzdr. js. (ps. ja też lubię koleje, również ze względów rodzinnych; ojciec pracował na pkp skarżysko, choć nie na rozrządówce sensu stricto, lecz w lokomotywowni; o, właśnie, skarżyska lokomotywownia, nb. swego czasu trójtrakcyjna, obsługiwała ongi całe połacie kraju plus minus od warszawy na południe a od łodzi na południo-wschód, czyli patrząc matematycznie, od linijki, można by w takim układzie rzec polskę południowo-wschodnią).

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Doceniają nas!

 

Stowarzyszenie Dziennikarzy Podróżników Globtroter wyróżniło Otwarty Przewodnik Krajoznawczy nagrodą
za najciekawsze publikacje turystyczne w 2019 r.

Cieszymy się!

 

Pisz razem z nami

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij