Malbork
Pruska kolej i herby pruskich miast

Autor: Marek Nowak
Stacja powstała w 1852 r. i należała do pruskiej Królewskiej Kolei Wschodniej, która połączyła Berlin z Gdańskiem i Królewcem. Obecny budynek dworca powstał w 1890 r. Architekturę ma ciekawą a szczególnie interesujący jest wystrój wnętrza.
fot: Marek Nowak
Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
Przywrócono dawny wystrój, zachowano jedynie polskie godło nad kasami, które zastąpiło orła pruskiego.
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
  • Malbork. Pruska kolej i herby pruskich miast
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Malbork, to wiadomo – zamek. Ale to też kilka innych zabytków w mieście, a wśród nich – jeden z nowszych w tej kategorii i najbliższy moim zainteresowaniom – budynek dworca kolejowego.

Stacja powstała w 1852 r., budynek dworca w 1890 r. Należała do pruskiej Królewskiej Kolei Wschodniej, która połączyła Berlin z Gdańskiem i Królewcem. Jej budowę rozpoczęto w 1845 r., ale przerwały ją najpierw niepokoje w czasie Wiosny Ludów, potem epidemia cholery. Ciekawostką jest, że po kryzysie związanym z Wiosną Ludów, która w Prusach, zwłaszcza w Berlinie miała dość gwałtowny przebieg, wznowiono budowę tej kolei w ramach robót publicznych a do pracy zsyłano osoby uznane za politycznie niepewne. Ostatecznie Berlin uzyskał połączenie z Gdańskiem w 1952 r. (odgałęzienie z Tczewa) a z Królewcem (to przez Malbork) w 1857 r.

Orły czarne i białe

W czasach dwudziestolecia międzywojennego Malbork, czyli Marienburg (Westpreussen), był stacją graniczną – wzdłuż Nogatu przebiegała granica Rzeszy Niemieckiej i Wolnego Miasta Gdańska. Dworzec przetrwał II wojnę i radzieckie rządy prawie nie zniszczony. Wnętrze się zachowało, choć zamalowano „niemieckie” dekoracje. W latach 2010-14 gruntownie wyremontowano i stację i budynek dworca. Przywrócono dawny wystrój, zachowano jedynie polskie godło nad kasami, które zastąpiło orła pruskiego. Jakoś nie bardzo pasuje do reszty wystroju. Zachowano natomiast czarnego orła nad wejściem do poczekalni oraz w dekoracjach malarskich ścian.

Jak to jest z tymi nazwami

Stropy są drewniane, w poczekalni kasetonowe. Halę główną dworca zdobią herby miast pruskich. Jest i Gdańsk, i Berlin, i Królewiec, i Elbląg i inne miasta, nawet odległy Gorzów Wielkopolski. Oczywiście herby dawne, nazwy nowe – polskie. Z nieznanych mi jednak przyczyn dwa miasta zachowały nazwy niemieckie – To Memel i Insterburg. A przecież oba mają też swoje aktualne nazwy, oraz dawne, tradycyjne, polskie. Memel to po polsku Kłajpeda, po litewsku – Klaipėda. A Insterburg, obecnie w Obwodzie Kaliningradzkim, to polski Wystruć, teraz rosyjski Czerniachowsk (Черняховск). Wystarczyło zapytać Google.

Warto wiedzieć

Na terenie stacji znajduje się lokomotywownia, wieża wodna oraz – wpisane razem z budynkiem dworca do rejestru zabytków – szalet i budynek spedycji towarowej.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 26 marca 2020; Aktualizacja 5 kwietnia 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij