Żyrardów
Stacyjny dworek przy kolei
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Atrakcją miasta są przede wszystkim zabudowania pofabryczne i osiedla dla pracowników tutejszych zakładów włókienniczych. Niejako obok nich znajduje się także ciekawy budynek z trochę innej bajki – stacja kolejowa Żyrardów.
Obecny gmach wybudowano według projektu architekta Romualda Millera w 1922 roku. Prezentuje się nieźle, choć od remontu generalnego zakończonego w 2007 r. minęło już sporo czasu – co widać, niestety.
W poszukiwaniu narodowego stylu
Dworzec ten, zbudowany w stylu dworkowym, jest jednym z ciekawszych przykładów architektury użytkowej okresu dwudziestolecia międzywojennego, a stylistyczne nawiązanie do baroku (zwłaszcza w kontraście do ceglano-neogotyckich budowli w mieście) stanowi wyraz ważnego w owym czasie poszukiwania stylu narodowego na terenie odbudowującego się po zniszczeniach wojennych młodego państwa.
Przy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
Pierwszy budynek stacyjny wybudował w latach 1840-45 właściciel dóbr Guzów hrabia Henryk Łubieński przy powstającej Kolei Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Miasto Żyrardów rosło tu dopiero na terenie dawnej wsi Ruda Guzowska. Dworzec zaprojektował w stylu „szwajcarskim” architekt Jana Jakub Gay, budowniczy wielu obiektów przemysłowych w osadzie fabrycznej. Nie spełniał jednak oczekiwań kolei, dlatego w latach 1872-84 zbudowano nowy budynek stacyjny już w tzw. stylu ceglanym. Został zniszczony podczas I wojny światowej, stąd konieczność odbudowy. W latach 30. XX w. rozbudowano go o podcienia arkadowe i boczne pawilony. Z dawnego wyposażenia wnętrza pozostały ciekawe piece kaflowe. Zwracają uwagę.
Warto wiedzieć
Żyrardowski dworzec jest jednym z piękniejszych przy dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Podobny charakter mają dworce w Pruszkowie, Grodzisku Mazowieckim i Radziwiłłowie, wyszły z pracowni tego samego architekta. Niestety, otoczenie nieprzyjemne – ciasny parking i marne krzaki.
Kiedyś przed dworcem były autobusy, ale zabrali je gdzieś dalej.