Ostatnio dodane artykuły z kategorii: dworce kolejowe
Autor: Marek Nowak

W latach 1980-2003 podczas trwającego ponad 20 lat remontu dworzec został gruntownie odnowiony: skuto tynki, oczyszczono ceglaną elewację, odnowiono oryginalną drewniano-żeliwną wiatę peronową zbudowaną w 1893 r...

Dęblińska stacja to dworzec Kolei Nadwiślańskiej otwartej w 1877 roku. Kolej ta miała ogromne znaczenie strategiczne, bo prowadziła od leżącej na granicy z Prusami Mławy przez trzy nadwiślańskie twierdze Modlin, Warszawę i Dęblin.

Glacier Express zatrzymuje się tu zawsze, przerwa w podróży trwa pół godziny, jeśli jedziemy z Zermatt do Sankt Moritz, 10 minut – jeśli jedzie się, jak my, w przeciwnym kierunku. Za krótko, by ruszyć na zwiedzanie miasta...

Budynek stacji Pionki z pewnością zasługuje na uwagę. Zbudowano go w stylu dworkowym w 1925 roku. Jego architektura podkreślała polskość kolei żelaznych. Stacja ma bardzo ładną bryłę, z neobarokową fasadą.

Kolej dotarła tu ze Słupska w 1878 roku. By położyć tory mi zbudować stację zasypano meandry i rozlewiska Słupi, przekopując rzece nowe sztuczne koryto, którym do dziś prowadzi wody do Bałtyku.

Prawie 90 proc. osób, które wzięły udział w ankiecie Głosu Pomorza powiedziało, że stacja wygląda tak, jakby zatrzymała się w minionej epoce. Podzielam ich zdanie. Ogromne kubatura sprawia wrażenie niewykorzystanej.

Autor: Marek Nowak

Budynek jest drewniany z elementami pruskiego muru. Trochę przypomina uzdrowiskowy styl zwany "szwajcarskim". Do 1933 roku przystanek nosił nazwę Piwniczna Miasto. Nazwę zmieniono gdy zaczęło działać uzdrowisko.

Cała Kolej Transwersalna liczyła 822 km i zaczynała się w Czadcy (obecnie Słowacja) a kończyła się w Husiatynie (obecnie Ukraina). Niestety ta piękna trasa w okresie transformacji zaczęła popadać w ruinę i na większości z niej zanikł kompletnie ruch kolejowy.

Jest to muzeum nowoczesne – nie zbieracze więc, a ekspozycyjne, multimedialne. Jest tu trochę prawdziwych eksponatów z epoki, koncepcja jednak oparta jest na obrazie i słowie.

Dworzec kolejowy w Zermatt został zbudowany w 1891 roku, wtedy, gdy dotarła tu linia kolejowa z Visp. Jednak jego obecny kształt jest wynikiem przebudowy w latach 80. ubiegłego wieku. Stary nieustannie niszczyły lawiny. Nowy, betonowy bunkier ma być na nie odporny. 

Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!