Wolsztyn
Pociągi ciągle jeszcze pod parą

Autor: Marek Nowak
Składem ciągniętym przez parowóz można pojechać do Poznania lub Zbąszynka. Okresowo do Leszna. Lokomotywy parowe ciągną zabytkowe składy przede wszystkim dla turystów.
fot: Marek Nowak
Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
Na stałe stacjonuje tu 30 parowozów, między innymi maszyna o symbolu Pm36-2 z 1937 roku, zwana „Piękną Heleną" oraz pierwszy polski parowóz Ok22-31 z 1929 roku.
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
  • Wolsztyn. Pociągi ciągle jeszcze pod parą
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Parowozownia Wolsztyn jest jedynym miejscem na świecie, z którego od lat, regularnie, wyruszają lokomotywy pod parą by, zgodnie z rozkładem jazdy, przewieźć pasażerów.

Składem ciągniętym przez parowóz można pojechać do Poznania lub Zbąszynka. Okresowo do Leszna. Oczywiście ta kolej nie wozi ludzi do pracy, czy na zakupy. Lokomotywy parowe ciągną zabytkowe składy przede wszystkim dla turystów. I mogą to robić nie tylko według rozkładu, ale też okazjonalnie w różne strony, bo z Wolsztyna rozchodzą się linie kolejowe aż w pięciu kierunkach. Przy nich zachowała się dawna pruska architektura małych stacyjek, pieczołowicie utrzymywanych w oryginalnym stanie, mosty, wiadukty, nastawnie, zwrotnice i semafory.

„Piękna Helena” i inni

Parowozownię przy stacji Wolsztyn wybudowano na początku XX wieku. Składają się na nią hala parowozowa na osiem stanowisk, oraz obrotnica o średnicy 16 metrów, która umożliwiała parkowanie i przestawianie lokomotyw z toru na tor. Jest wieża do napełniania zbiorników wodą, są stanowiska, gdzie ładowano węgiel. Można obejrzeć warsztaty, maszyny i urządzenia oraz wszelkie obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu, konserwacji i naprawie lokomotyw. Na stałe stacjonuje tu 30 parowozów, między innymi maszyna o symbolu Pm36-2 z 1937 roku, zwana „Piękną Heleną” oraz pierwszy polski parowóz Ok22-31 z 1929 roku. Jest też 19 zabytkowych wagonów. Zobaczyć też można szynowe pojazdy służące utrzymaniu trakcji, a wśród nich pług do odśnieżania torów z 1883 roku.

Stacja jak za dawnych lat

W zabytkowym budynku stacji znajduje się niewielka ekspozycja pokazująca drobniejsze kolejowe gadżety: mundury, lampy, lizaki, zegary, kasy biletowe i tekturkowe bilety. Obiekty stacyjne i parowozowni utrzymane są takim stanie, w jakim były w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku.

Warto wiedzieć

Największą imprezą organizowaną przez Parowozownię Wolsztyn jest coroczna Parada Parowozów. Ma miejsce w czas majówki. W tym roku – rzecz jasna – odwołana.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 5 kwietnia 2020; Aktualizacja 16 kwietnia 2020;

Komentarze: 1

    Wlademar, 6 kwietnia 2020 @ 13:33

    Dla miłośników kolei polecam stronę ” Kolej na podroz ” .

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij