Dubaj
Komputery zamiast maszynistów

Dubaj poznawać można na różne sposoby. Dobrym wstępem może być skorzystanie z jednej z kilku objazdowych linii turystycznych. Jeżdżą na nich piętrowe autobusy, przy czym na górnym poziomie przynajmniej połowa jest bez okien, lub nawet dachów...
fot: Cezary Rudziński
Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
Na stacjach, przejściach i w pociągach panuje niemal sterylna czystość i, oczywiście, funkcjonuje klimatyzacja.
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
  • Dubaj. Komputery zamiast maszynistów
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Obie linie przecinają się w dwu miejscach, w których są stacje przesiadkowe. Jest to podobno najdłuższy, całkowicie zautomatyzowany system kolei na świecie, w którym motorniczych zastępują komputery. Ogromna większość linii metra jeździ bardzo cicho, chociaż wolniej, niż np. w Warszawie, na wysokiej estakadzie nad ziemią, zjeżdżając pod ziemię, oraz pod wody Creeku, w starej części miasta. Stacje są numerowane, w przypadku obu linii zaczynają się od nr 11 (nr 1-10 mają linie tramwajowe), przy czym stacje linii czerwonej kończą na nr 42, zielonej na nr 30. Ale na tej pierwszej niektórych numerów brak. Być może zarezerwowane zostały pod przyszłe stacje. Pociągi linii czerwonej jeżdżą bowiem wzdłuż głównej arterii miasta Sheikh Zayed Road (E 11), która na najszerszym, wielokilometrowym odcinku ma po 8 pasów na każdej z jezdni, przedzielonych szerokim pasem zieleni. A na wielu kilometrach po obu stronach znajduje się tylko niska zabudowa. Stacje tej linii są, z niewielkimi wyjątkami, identyczne, także z zewnątrz. Zielonej inne. Ale wszystkie ze znakomitym systemem komunikacji wewnętrznej: ruchomymi i normalnymi schodami oraz windami. Zaś w przejściach nadziemnych ruchomymi chodnikami. Świetna jest informacja w językach arabskim i angielskim ? także na peronach i w pociągach. Podobnie jak system sprzedaży oraz doładowywania biletów w kasach i automatach.

Dla VIP-ów, kobiet i dzieci oraz pozostałych pasażerów

Pasażerowie nie mają bezpośredniego dostępu do torów, gdyż perony są od nich oddzielone ścianą z rozsuwającymi się drzwiami w oznaczonych miejscach. Na posadzce są wyraźne oznaczenia, dla kogo przeznaczony jest dany wagon, a ściślej segment pociągu. Dla posiadaczy złotej karty, kobiet i dzieci, czy pozostałych podróżnych, wśród których mogą być też niewiasty. W tej pierwszej, dwukrotnie droższej strefie, są wygodne fotele skórzane typu lotniczego klasy bussines i przeważnie, może poza godzinami szczytu, wolne miejsca siedzące. Jest to dużym plusem, gdyż w pozostałych częściach pociągów przeważnie trzeba stać w tłoku. W przedziałach dla kobiet i dzieci mężczyźni nie mają prawa jeździć, a jeżeli wejdą przypadkowo, są wypraszani.

Różne bilety i?

Podczas pierwszej jazdy tutejszym metrem przypadkiem, nie wiedząc o klasach, weszliśmy do segmentu dla VIP-ów i przejechaliśmy kilka stacji nie niepokojeni przez nikogo. Mogliśmy więc poznać ten luksus, w porównaniu ze standardową częścią pociągu. Przedziały klasy złotej i dla kobiet oraz dzieci zawsze znajdują się na początku pociągów jadących: linią czerwoną do UAE Exchange, zieloną do stacji Creek. W kierunkach odwrotnych ? na końcu. Na stacjach, przejściach i w pociągach panuje niemal sterylna czystość i, oczywiście, funkcjonuje klimatyzacja. System biletowy i płatności za przejazd początkowo wydaje się nieco skomplikowany. Jest pięć rodzajów oraz kolorów biletów. Z wyjątkiem kartonowych jednorazowych i turystycznych (Red Ticket) pozostałe są plastikowe, takie jak karty do bankomatów. Blue Card, błękitne, w rzeczywistości ciemnogranatowe, o dwu klasach: złotej i normalnej, personalizowane, przeznaczone są dla stałych mieszkańców, lub pasażerów jeżdżących często i przez dłuższy okres. Czerwone, jako turystyczne, są mniej wygodne w użyciu i droższe. Praktycznie goście miasta używają srebrnych.

? ceny przejazdów

Kosztują one bowiem przy zakupie tyle samo co złote: po 25 AED, z czego 6 to opłata za kartę, 19 tzw. kredyt, czyli kwota do wyjeżdżenia. Tyle, że ze złotej potrącana jest wyższa należność za każdy przejazd. Kartę z nadpłatą można zwrócić, gdy, np. przed wyjazdem z Dubaju, staje się już niepotrzebna, ale nie tylko nie uzyskuje się zwrotu opłaty za nią, ale jeszcze musi pozostać na niej 5 AED, także nie podlegające zwrotowi. Nie ma więc tu znanej nam możliwości jeżdżenia na podstawie karty okresowej ? dobowej, trzydniowej lub tygodniowej ?bez ograniczeń. Tu płaci się za każdy przejazd. Kartę do czytnika zbliża się dwukrotnie: wchodząc na peron i wychodząc z niego. Wówczas potrącana jest elektronicznie należność w zależności od przejechanej odległości i liczby przystanków. Najniższa taryfa, do 3 km, to 3 AED. Następna już 5,50, kolejne 7,50. Dużym plusem tej karty jest możliwość płacenia nią także w autobusach, również międzymiastowych ? przynajmniej do Adżmanu, tramwajach i na parkingach. Ponieważ linia czerwona jest głównie naziemna, pozwala na zwiedzanie miasta w tej formie. A ma ono kilka skupisk wysokościowców, między nimi zaś kilometry niskiej zabudowy, również willowej.

Widoki z okien metra i jedyna linia tramwajowa

Te centra wysokich, przeważnie ciekawych architektonicznie gmachów, to przede wszystkim okolice od stacji Word Trade Center do Mall of Emirates. A między nimi stoi m.in. najwyższa budowla świata Burj Khalifa, a obok niej największe centrum handlowe  Dubaj Mall.

Czytaj dalej - strony: 1 2 3

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 28 listopada 2016; Aktualizacja 4 grudnia 2016;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij