Warka
Muzeum bohatera dwu narodów
Zwiedzanie rozpoczyna się w Sieni. Pomieszczeniu, które stało się nią dopiero po ostatniej przebudowie. Oglądamy barokową szafę tzw. elbląską z XVIII w., intarsjowane skrzynie ubraniowe również z tamtego wieku, komodę kolbuszowską i barokowe lustro. Uwagę przyciągają dwa portrety trumienne z XVII i XVIII wieków osób z rodu Dąmbskich, ostatnich właścicieli pałacu. Z Sieni wchodzimy do największej sali muzeum – dużego salonu, w którym można zapoznać się, dosyć szczegółowo, z polskimi losami Kazimierza Pułaskiego. Wystawione w niej eksponaty pochodzą głównie z XVIII i początku XIX w.
Obrazy i dokumenty
Na ścianie najstarszy znany portret generała namalowany przez nieznanego autora. Można oglądać faksymile księgi parafialnej z zapisem aktu chrztu Kazimierza Pułaskiego, a także obrazy poświęcone tematyce Konfederacji Barskiej: Józefa Brandta z 1875 r. i Kornela Szlegela z 1850 r. Portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz akwarelę Juliusza Kossaka „Pułaski pod murami Częstochowy” z ok. 1887 r. i obraz olejny Józefa Chełmońskiego z 1875 r. „Pułaski pod Janą Górą”. Dwa listy napisane pod Jasną Górą przez Kazimierza Pułaskiego do Józefa Zaremby oraz sporo oryginalnych mebli z epoki. Ponadto polskie pasy kontuszowe i wschodnie dywany z XIX w. Bardzo ciekawe są mapy Polski z lat 1732 i 1750 oraz Podola i Wołynia z XVIII w. W oszklonej szafie znajduje się broń biała i palna z połowy XIX w. I sporo innych, interesujących eksponatów.
Z dużego salonu przechodzimy do małego, poświęconego amerykańskim losom generała. Jest w niej m.in. obraz Stanisława Batowskiego Kaczora (1866-1946) „Śmierć Pułaskiego pod Savannah”, wykonana około roku 1940 autorska kopia obrazu z roku 1933. Na ścianach wiszą też portrety Kazimierza Pułaskiego z XIX w.
Oglądamy kopię proporca Legionu Pułaskiego w Ameryce, z urną pod nim z ziemią z pola bitwy pod Savannah. Grafiki i fotografie, m.in. pomnika Kazimierza Pułaskiego w Savannah, kopię jego ostatniego listu pisanego z obozu przed bitwą do generała Benjamina Lincolna. A także sporo innych eksponatów, m.in. komplet złoconych mebli i Proklamacje Dnia Pułaskiego wydawane przez prezydentów USA
Salon Tadeusza Kościuszki
Z Małym Salonikiem sąsiaduje Salon Tadeusza Kościuszki, w którym znajduje się kolekcja portretów Naczelnika oraz kolorowe miedzioryty wykonane według rysunków Aleksandra Orłowskiego przedstawiających pobyt Kościuszki w carskich więzieniach.
Oglądamy też kopie amerykańskich dokumentów: nominację Kongresu Amerykańskiego Kościuszki na inżyniera w stopniu pułkownika, faksymile jednego z listów Tomasza Jeffersona, amerykańskiego działacza niepodległościowego, oryginał jednego z rozkazów Kościuszki z okresu Insurekcji 1794 r. i kopię rozkazu Naczelnika podpisanego w Warce w tamtym roku. Z drugiej strony Małego Saloniku znajduje się Salon Juliana Ursyna Niemcewicza, w okresie Insurekcji kościuszkowskiej był on adiutantem i sekretarzem Kościuszki.
Julian Niemcewicz
Więziony był razem z nim w Petersburgu, a następnie towarzyszył mu w podróży do Stanów Zjednoczonych w latach 1796-98. W salonie urządzonym w stylu angielskim z II polowy XVIII w. oglądamy m.in. stare mapy kontynentu amerykańskiego. Muzeum posiada ich spory zbiór, jeden z najciekawszych w Polsce. Innym oryginałem jest „Krótka wiadomość o życiu i sprawach generała Washington” Niemcewicza opublikowana w 1803.r w Warszawie w „Pismach Rozmaitych Współczesnych Wierszem i Prozą”. Interesujące są również klasycystyczne meble wyplatanie rafią, intarsjowany i inkrustowany stolik do gry w karty i inne elementy wyposażenia.























Dodaj komentarz