Berlin
Herbatka w ogrodzie chińskim

Berliński ogród zaprojektowany został jako klasyczny ogród chiński. Do budowy wykorzystane zostały oryginalne materiały sprowadzone drogą morską w 100 kontenerach z Chin: drzewa, skały, rzeźby, meble i kamienie...
fot: Halina Puławska
Berlin. Herbatka w ogrodzie chińskim
Na środku stawu stoi w kamieniach nieodłączna kamienna pagoda. Kamienie i skałki są symbolami siły i piękna. Symboliczną energie mają również rośliny...
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Głównym budynkiem berlińskiego ogrodu chińskiego jest herbaciarnia. To nie dziwi, bo Chiny są wszak ojczyzną herbaty i herbata związana jest ściśle z chińską kulturą.

Pierwsze o herbacie zapiski pochodzą z X w. p.n.e., chociaż tradycja mówi, iż po raz pierwszy zaparzył ją mityczny cesarz chiński Shennong. W VIII w. chiński poeta Lu Yu napisał „Księgę herbaty” opisującą m.in. krzew herbaciany (Camellia sinensis). To Chińczycy opracowali sposób przyrządzania wielu rodzajów herbaty, temperatury wody i czasu parzenia… I Chiny są największym wytwórcą herbaty – około 35 % w skali światowej. W herbaciarni w berlińskim ogrodzie chińskim można spróbować ponad 30 różnych odmian herbaty oraz uczestniczyć w pokazach ceremonii jej parzenia. Warto przysiąść na tarasie nad wodą i rozkoszując się herbatą zieloną, czarną, jaśminową … czy też o nazwie „chryzantema” kontemplować i próbować zrozumieć specyfikę chińskiego ogrodu.

Góry i woda

Najstarszy opis chińskiego ogrodu pochodzi z w poematu napisanego w IV w. p.n.e. To wyimaginowany ogród, w którym strumienie wiją się pośród żywopłotów z kwitnących ketmii róż chińskich, na stawie lotos rozchyla swój kielich, a z wysokich tarasów widać góry – to ważne. Rozwijająca się i gruntująca w następnych stuleciach forma ogrodów cesarzy Chin czy mandarynów, zawsze oparta była na wodzie i górach, przy czym te nie musiały być naturalnymi górami, wystarczyły pagórki, skałki i kamienie – niezbędne. Aby takie ogrody powstały zawracano bieg rzek, kopano stawy i zwożono kamienie. „Krajobraz” po chińsku shanshui zawiera dwa wyrazy oznaczające góry (shan) i wodę (shui). Góry porównywane do kości ziemskiego ciała, a woda do żył w jego krwioobiegu traktowane są w chińskim ogrodzie jako dopełniające się przeciwieństwa dające równowagę. Ogrody są fizycznym obrazem harmonijnego związku przeciwieństw jin – jang – jin, która jest łagodną siłą żeńską i jang – mocną siłą męską. Jin – jang występuje w każdym aspekcie chińskiej cywilizacji i filozofii: w chińskiej sztuce ogrodowej wyrażają ten równoważny związek góry (jang) i woda (jin), w aspekcie cząstkowym składników ogrodu – delikatność kwiatów podkreślona jest mocnymi zarysami konarów drzew.

Siła i piękno

Ogród chiński w Berlinie zaprojektowany został jako klasyczny. Do budowy wykorzystane zostały oryginalne materiały sprowadzone drogą morską w 100 kontenerach z Chin: drzewa, skały, rzeźby, meble i kamienie, jak się podaje najpiękniejsze, znalezione w rejonie jeziora Tai Hu w Wuxi. W centrum ogrodu usytuowany jest staw mierzący ok. 4,5 tys. m kw., który został otoczony przez różne pawilony z charakterystycznymi zagiętymi dachami, mosteczki nad strumieniami, ścieżki, przejścia, architektoniczne ściany, bramy i gdzie się nie spojrzy – kamienie. Rozmaitość charakteryzuje prostota. Dominują kolory szary, biały i czerwony, kolorowe plamy w morzu zieleni. W wodzie stawu duplikują się zabudowania i rośliny, odbijają się w niej jak w lustrze. Na środku stawu stoi w kamieniach nieodłączna kamienna pagoda. Kamienie i skałki są symbolami siły i piękna. Symboliczną energie mają również rośliny: chryzantemy to symbol długiego życia, ponieważ tylko one kwitną, gdy wszystkie inne kwiaty są już wspomnieniem, magnolia poświęcona kobiecemu pięknu, bambus, silny i odporny charakter, gdyż pochyla się, ale nie pęka. Sosna oznacza mężczyzn, ale także długie życie i życiowe doświadczenie, a wierzby płaczące na brzegu jeziora to drzewo życia, nieśmiertelności, inspiracji i delikatności uczuć. Wierzba uosabia zasadę jin. Według tradycji, Lao Tsy, twórca taoizmu, uczył się medytować właśnie od wierzby, w jej cieniu.

Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe

Przed chińskim ogrodem stanął pomnik Konfucjusza – inskrypcja na cokole (po niemiecku), to znane „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”. Konfucjusz (dosł. Mistrz Kong) filozof, myśliciel uważał góry i strumieni, czyli krajobraz, za źródło przedłużającej życie radości, wyrażonej w aforyzmie: „Mądrzy znajdują przyjemność w wodzie, życzliwi – w górach. Mądrzy są aktywni, życzliwi – spokojni. Mądrzy są pełni radości, życzliwi – długowieczni”.

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij