Szardża
Muzeum Cywilizacji Islamu

Muzeum Cywilizacji Islamu powstało w 1996 r. a w 2008 r. przeniesione zostało do obecnego, dostosowanego do nowych potrzeb wielkiego gmachu tradycyjnego suku – krytego bazaru Al Majarrah.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
Dwie ogromne, multimedialne galerie tematyczne na parterze mają charakter popularnonaukowy. Natomiast cztery galerie na piętrze to już tradycyjne, chociaż nowoczesne muzeum z ekspozycją cennych zbiorów.
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
  • Szardża. Muzeum Cywilizacji Islamu
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Stanowi ona jedną z ilustracji dużego cyklu zdjęć i modeli muzułmańskich świątyń, od tej najważniejszej, Ka’aby w Mekce. Poprzez tak sławne jak Błękitny Meczet w Stambule i wiele innych, zwłaszcza charakterystycznych, na różnych kontynentach. Jest ich sporo, ale ze zdziwieniem nie widzę tak słynnych jak najważniejsze dzieła największego architekta islamskiego wszech czasów, Mimara Sinana wzniesionych przez niego w Stambule i dziesiątkach innych miejsc na terenie XVI-wiecznego imperium otomańskiego.

Stare egzemplarze Koranu i dywany

Uwagę przyciągają inne, fascynujące eksponaty. Stare, z początków tej religii, egzemplarze Koranu w przepięknie zdobionych okładkach i skrzynkach. Dywaniki modlitewne oraz dywany, którymi wykładane są posadzki meczetów. Niektóre, haftowane złotem i srebrem, wspaniale wyeksponowane. Np. z ich odbiciem w lustrach podwieszonych nad nimi. Czy ogromne, długie, też haftowane złotem, zabytkowe kilimy z wersetami ze Świętej Księgi. Albo – to jeden z najcenniejszych eksponatów muzeum – kurtyna „Al Burqu’a” z czarnej satyny haftowanej zlotem i srebrem, do drzwi Ka’aby w Mekce. Sporo ciekawych eksponatów i modeli wystawionych jest w szerokim korytarzu oddzielającym galerię Abu Bakr od położonej po jego drugiej stronie galerii Ibn al-Haytham poświęconej islamskiej nauce i technologii. Poza modelami meczetów, wśród nich także pokrytego masą perłową, i innych budowli islamu, w korytarzu tym można oglądać niektóre rozwiązania techniczne, a także przyciągający szczególną uwagę, blisko 4-metrowej wysokości indyjski zegar – rzeźbę słonia niosącego na grzbiecie wieżę. Po drugiej stronie korytarza znajduje się wspomniana galeria prezentująca dorobek islamskich uczonych i wynalazców w dziedzinach nauki i techniki.

Patrz, uruchamiaj, sprawdzaj działanie

Wystawione w tej galerii modele, konstrukcje i urządzenia, poza zamkniętymi w szklanych gablotach, można dotykać, uruchamiać, sprawdzać ich działanie. A sam przegląd tych wynalazków prezentowanych w trójwymiarowych modelach oraz audiowizualnych panelach informacyjnych, może zaskoczyć niejednego oglądającego je, pochodzącego z innych kręgów cywilizacyjnych. Są to m.in. średniowieczne astrolabia, i modele obserwatoriów astronomicznych z Samarkandy czy wymyślone przed wiekami w krajach muzułmańskich narzędzia chirurgiczne, urządzenia pomocne w żegludze, systemy nawadniania pól i drążenia studzien, średniowieczna maszyna oblężnicza. I dziesiątki innych z zakresu inżynierii, architektury, geografii, matematyki, chemii, farmacji itp. Wszystko znakomicie opisane, do obejrzenia, dotknięcia, uruchomienia aby zobaczyć jak funkcjonowało.

Zabytki z wielu wieków i regionów świata

Cztery galerie na piętrze zajmują artefakty muzealne podzielone na okresy historyczne. Od I wieku hidżry – początku epoki islamu, czyli od VII w. n.e., do naszego średniowiecza – XIII w. Czyli wspaniałego okresu rozwoju kultury, sztuki, architektury i innych dziedzin w krajach islamu, który wówczas sukcesywnie zawojowywał obszary na wschód aż do Chin i na zachód wzdłuż wybrzeża śródziemnomorskiego Afryki po półwysep Iberyjski. Wchłaniając m.in. i adaptując oraz fantastycznie rozwijając, dorobek starożytności, zwłaszcza hellenistyczny i perski. Prezentują go: ceramika, metaloplastyka, rzeźby w drewnie, tkaniny i rękopisy. Bogactwo i różnorodność eksponatów jest ogromna. Od ceramiki i kamiennych płaskorzeźb oraz detali architektonicznych, poprzez wyroby z brązu i innych metali, różnego rodzaju broń, zbroje, sprzęty i naczynia, po perskie miniatury i większe malowidła, biżuterię itp.   Osobny, także szalenie ciekawy dział, stanowi numizmatyka. Ładnie wyeksponowanie, oświetlone i dostosowane do oglądania ich detali, stare monety krajów islamu. Eksponaty tego muzeum oglądać można, na ile czas pozwala, godzinami. A chwile wytchnienia robić sobie w wygodnych fotelach w sali pod kopułą na trzecim piętrze, obserwując namalowany na jej sklepieniu nieboskłon oraz znaki zodiaku.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 1 stycznia 2017; Aktualizacja 9 stycznia 2017;

Komentarze: 1

    cez, 2 stycznia 2017 @ 21:15

    Jest to bardzo ciekawe i pouczające muzeum. Rodzi jednak pytania. Czy zasadne jest łączenie wynalazków i osiągnięć naukowych z religią wyznawaną przez ich twórców, a nie rozwojem nauki, potrzebami i uwarunkowaniami geograficznymi, narodowymi czy regionalnymi i innymi? Czy miałoby sens i pokazywało prawdę stworzenie np. Muzeum Cywilizacji Chrześcijaństwa? I uwzględnienie w nim dorobku wielokonfesyjnych USA, katolicko-protestancko-prawosławnej (i ateistycznego ZSRR) Europy, nie mówiąc już o krajach latynoamerykańskich czy Filipinach? Przecież nawet w najbardziej związanym z wiarą budownictwie sakralnym, także w przypadku meczetów, występują ogromne różnice.
    Każdy z nich ma mihrab wskazujący kierunek modłów ? Mekkę. Przeważnie również minaret lub minarety, chociaż współcześnie buduje się, chociażby w Warszawie, meczety bez nich, aby nie drażnić innokonfesyjnej większości społeczeństwa. A w dekoracjach może mieć tylko ornamentykę roślinną lub geometryczną, w wielu przypadkach przepiękną. Ale jakże różni się architektura meczetów na Bliskim Wschodzie, w arabskim Maghrebie, Persji, Azji Środkowej czy w Indonezji. Nie mówiąc już o wzorowanym na kościołach meczecie w Kruszynianach, czy na świątyniach konfucjańskich w także wspomnianym Xianie w Chinach. Warto o tym pomyśleć zwiedzając to muzeum.

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij