Neuzelle
Barok przepyszny, nadmierny? i świetny

Barokowy i rokokowy wystrój wnętrza kościoła, przestrzennego z poligonalnymi filarami, przenośnie dzielącymi wnętrze na trzy nawy jako nawiązanie do wnętrza gotyckiego, jest? przepyszny, nadmierny, przeładowany? i świetny.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Neuzelle. Barok przepyszny, nadmierny? i świetny
Przebudowę i rozbudowę kościoła NMP, po zniszczeniach z okresu wojny trzydziestoletniej, przeprowadzono w XVII i XVIII w. duchu barokowym.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Do kościoła p.w. Wniebowzięcia NMP w Neuzelle wchodzi się pod średniowieczną wieżą, ujętą w trójosiowej, płynnej, barokowej fasadzie, z ozdobnym portalem.

To wejście, inne niż w wielu kościołach, nie prowadzi wprost do jego wnętrza, lecz zatrzymuje w przedsionku pod wieżą przed olbrzymim, zasłaniającym wgląd w kościół, wotywnym przedstawieniem ?świata pod opieką Chrystusa?. Namalowany został w latach 1730-1732 przez Jerzego Wilhelma Neunhertza, artystę znanego z malarskiej dekoracji i fresków m.in. w Rydzynie i Lądzie. W Neuzelle pracował od 1730 do 1741 r. pokrywając freskami sklepienie głównej nawy, prezbiterium, kaplicy św. Józefa, zakrystii?

Dzieło cystersów

Kościół był kościołem klasztornym opactwa cystersów, ufundowanego w 1268 r. przez margrabiego Miśni Henryka III, jako uczczenie pamięci zmarłej żony Agnieszki. Mnisi przybyli z cysterskiego klasztoru w Altzelle w Saksonii i nowy klasztor nazwany został ?nowym? ? Neuzelle (Nova cella). Budowa kompleksu trwała od 1300 do 1330 r., a sam kościół był trójnawową halą w stylu gotyku ceglanego. Bogaty, majętny w około 30 wiosek, miasteczko Fürstenberg nad Odrą i zamek Schiedlo (Szydłów) u ujścia Nysy przechodził historyczne, wojenne burze: w 1429 r. wojen husyckich i wojny trzydziestoletniej, przynależność do Królestwa Czech katolickich Habsburgów, a po pokoju praskim w 1650 r. ? do Saksonii protestanckich Wettynów. W okresie reformacji, kiedy nauki Lutra przyjęła większość mieszkańców, klasztor pozostał wyspą katolicką i takim centrum pozostał do 1817 r. ? kresu istnienia klasztoru cystersów w Neuzelle. To rok sekularyzacji klasztoru wprowadzonej przez króla Prus Fryderyka Wilhelma III, po ustaleniach kongresu wiedeńskiego. Obiekty klasztorne służyły jako sierociniec. Wiernym pozostały jednak dwa sąsiadujące kościoły: katolikom Wniebowzięcia NMP, protestantom św. Krzyża.

Cud baroku

Przebudowę i rozbudowę kościoła NMP, po zniszczeniach z okresu wojny trzydziestoletniej, przeprowadzono w XVII i XVIII w. duchu barokowym. Elementy późnogotyckiej architektury zachowały się głównie w krużgankach i pomieszczeniach klauzury. Barokowy i rokokowy wystrój wnętrza kościoła, przestrzennego z poligonalnymi filarami, przenośnie dzielącymi wnętrze na trzy nawy jako nawiązanie do wnętrza gotyckiego, jest? przepyszny, nadmierny, przeładowany? i świetny. Mówi się o nim ?cud baroku?. Trwający około sto lat proces dał efekt oszałamiający. Obok bogatej sztukaterii, medalionów z freskami i iluzjonistycznymi malowidłami, z tematami biblijnymi i z życia Chrystusa, wyróżniającym, unikalnym i niezwykłym w tym kościele jest ilość ołtarzy ? nie w kaplicach, lecz umieszczonych przy każdym filarze. I to sprawia, że zwiedzanie kościoła toczy się tropem kolejnych ołtarzy, od następujących po sobie par, aż po ołtarz główny.

Od ołtarza do ołtarza

Po wejściu z przedsionka pod wieżą, pod prawym arkadowym łukiem wita pierwsza para ołtarzy. Ten po prawej stronie zadedykowany jest św. Antoniemu z Padwy, a towarzyszy mu z lewej ołtarz św. Anny, matki Marii. Jak wszystkie ołtarze, tak i te wyposażone są w symbole, anioły z różnorodnymi akcesoriami i w rzeźby postaci: w tym ołtarzu są nimi święte Elżbieta Węgierska i Jadwiga Śląska. Następna para ołtarzy zadedykowana jest świętym kapłanom i kapłankom. W ołtarzu lewym ? Zwiastowania ? archanioł Gabriel przynosi Marii nowinę. Otaczają obraz dwie męczennice chrześcijaństwa w starożytnym Rzymie: św. Cecylia z organami i św. Agnieszka z jagnięciem. W ołtarzu prawym poświęconym św. Janowi Nepomucenowi, ustawione są postacie arcybiskupów Cantenbery – Tomasza Becketa i Anzelma.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 4 sierpnia 2016; Aktualizacja 25 sierpnia 2016;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij