Kalisz
Przemysł lotniczy i wiekowy silnik
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W czasach PRL Kalisz słynął z przemysłu włókienniczego. Były takie zakłady jak Wistil, Kalpo, Runotex, Polo i Haft. Ale jak Polska się otworzyła na świat, zaczęto importować tanie tekstylia i odzież z Azji i polskie zakłady nie wytrzymały konkurencji.
Dziś pozostał tylko HAFT produkujący obrusy i firanki. Trzeba było się przestawić na inną branżę: w Kaliszu jest obecnie sześć zakładów przemysłu lotniczego. Najstarszy zakład to polskie WSK PZL Kalisz. Bo inne są zagraniczne.
Postradzieckie rozwiązanie
WSK PZL Kalisz produkuje części do silników lotniczych i dla przemysłu motoryzacyjnego. Produkuje nie tylko części, ale i montuje cały silnik Asz-62IR. Silniki te są bardzo poszukiwane na świecie. Asz-62IR jest radzieckim silnikiem gwiazdowym z dziewięcioma cylindrami, reduktorem, gaźnikiem i chłodzony jest powietrzem. Nie uwierzysz, ale pierwsze testy tego silnika przeprowadzili konstruktorzy ZSSR (Związek Radziecki) w roku? 1937. Silnik z wieloma modyfikacjami produkowany jest w WSK PZL Kalisz od roku 1961 do chwili obecnej. Posiada wiele części wykonanych ze specjalnych materiałów używanych w przemyśle lotniczym, wykonany z dokładnością liczoną w mikronach (tysięczne milimetra). Takie silniki są trzy razy na hamowni a potem są demontowane i ich części są weryfikowane. Silniki są też przyjmowane do remontu.
Polskie udoskonalenia
W roku 2013 WSK PZL Kalisz zaprezentowała zmodernizowaną wersję silnika Asz-62IR-16E z elektronicznym wtryskiem paliwa. Jest on pierwszym silnikiem certyfikowanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, który wyposażono we wtryskową instalację paliwową. Ten silnik ma większą moc i resurs (trwałość, przebieg) oraz mniejsze zużycie paliwa. Może być napędzany benzyną lotniczą, samochodową lub paliwami alternatywnymi. Silniki Asz-62IR były stosowane w wielu samolotach produkowanych na terenie Polski. Były to między innymi An-2, PZL M18 Dromader (na zdjęciu) czy PZL-106 Kruk.
Warto wiedzieć
W Kaliszu jest obecnie 6 zakładów lotniczych. Są to:
* WSK PZL Kalisz, jedyny polski zakład,
* Pratt & Whitney Kalisz,
* Vac Aero Kalisz,
* Meyer Tool Poland,
* Hamilton Sundstrand Kalisz,
* Teknequip Kalisz.
15 maja 2009 roku cztery z nich utworzyły Stowarzyszenie Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego Wielkoposki Klaster Lotniczy. Działa ono na rzecz podnoszenia konkurencyjności branży Lotniczej w Polsce. Podobna organizacja działa w Rzeszowie. W organizacji są nie tylko firmy produkujące części lotnicze.
Kanadyjski desant
W wszystko się zaczęło od sprowadzenia do Kalisza Pratt & Whitney, do zakładu WSK PZL Kalisz. To tu polska załoga zaczęła produkować pierwsze części dla Kanady. W roku 1992 powstała spółka WSK PZL Kalisz i Pratt & Whitney Canada. A w 1996 wykupiono udziały WSK i Pratt stał się samodzielny. Wtedy zaczął sprowadzać zakłady współpracujące z nim za oceanem. Dziś w Kaliszu zatrudnionych w przemyśle lotniczym jest ponad 3 tys. ludzi. Ktoś wysnuł przypuszczenie że gdyby policzyć, to 30 proc. samolotów ma części wyprodukowane w Kaliszu.
W dniu 06.10.2022 WSK PZL Kalisz obchodziło jubileusz 70 lat istnienia .
Z tej okazji w restauracji zgromadzili się zaproszeni
goście , obecni pracownicy i emerytowani pracownicy WSK i Narzędziowni .
było nas około 500 osób .
Przy wielu stołach usiadło po 15 osób .
Były napoje , ciasto , tort urodzinowy i lampka szampana
którą wznieśliśmy toast urodzinowy po wypowiedziach prezesa i gości
wspominających działalność WSK PZL Kalisz .
Podczas uroczystości wręczono dyplomy dla zasłużonych
pracowników WSK „ PZL- KALISZ ” S.A.
Każdy z zaproszonych dostał reklamówkę w której był album
z opisem i zdjęciami związanymi z historią zakładu ,
pendrive w kształcie karty podarunkowej z filmem wyświetlanym
na spotkaniu jubileuszowym i długopis z logo zakładu .