Stambuł
Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski

Za najpiękniejsze w Stambule uważane są mozaiki w Kariye – Kościele Chrystusa Zbawiciela na Chorze, też w dawnym Konstantynopolu i również, od 1948 roku, muzeum.
fot: Cezary Rudziński
Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
Oświetlenie pozostawia wiele do życzenia. Przeważnie są to punktowe reflektorki skierowane na najważniejsze sceny lub ich detale.
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
  • Stambuł. Najpiękniejsze bizantyjskie mozaiki i freski
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Chociaż ich główne cykle tematyczne: żywot Maryi Panny i żywot Jezusa Chrystusa przedstawione są chronologicznie, zgodnie z Nowym Testamentem. Pierwotnie pierwszy z tych cykli mozaik składał się z 20 scen, z których zachowało się 18 (nie wszystkie w dobrym stanie). Natomiast drugi cykl składa się  z 28 scen.

Skarby sztuki chrześcijańskiej przetrwały w meczecie

Poza tymi cyklami jest w kościele 9 dużych mozaik przedstawiających Chrystusa Pankratora i jego przodków od Adama do Jakuba, Marię i jej drzewo genealogiczne, ?Modlitwę? Ojca i Matki wraz z fundatorem przebudowy kościoła Izaakiem Komnenosem i zasłużoną zakonnicą Melane. Ponadto postacie św. św. Piotra i Pawła. Kilkanaście zachowanych, też w różnym stanie, fresków namalowanych w latach 1320-1321 przedstawia różne sceny ze Starego i Nowego Testamentu. Te wspaniałe dzieła sztuki przetrwały do naszych czasów, gdyż podczas przekształcania w 1511 roku kościoła w meczet Kariye przez wielkiego wezyra Atika Ali Paszę po rządami sułtana Bayezida II, zostały one zamalowane wapnem lub przykryte deskami. Dobudowano też wówczas minaret stojący dotychczas. Po rewolucji tureckiej meczet przestał pełnić rolę miejsca modłów muzułmanów, a w 1948 roku zamieniony został w muzeum. Odpowiednie badania i przygotowanie do prac renowacyjnych przeprowadzili Thomas Whittemore i Paul A. Underwood z Bizantine Institute of America, a następnie Dumbarton Oaks Center.

Trójetapowa rewaloryzacja

Od 2012 roku trwają prace restauracyjne zaplanowane na wiele lat. Cały kościół otoczony jest rusztowaniami oraz pokryty foliowymi płachtami. Jak wygląda z zewnątrz, można zobaczyć tylko na dużych zdjęciach na otaczającym świątynię płocie. Podobnie większość mozaik i fresków z ich opisem, gdyż główna część kościoła ? naos jest niedostępna. Tak samo zresztą jak część pozostałych fragmentów dawnej świątyni, bądź odnawianych właśnie mozaik i fresków. Zwiedzać i oglądać można więc tylko ich część. Przy czym oświetlenie pozostawia wiele do życzenia. Przeważnie są to punktowe reflektorki skierowane na najważniejsze sceny lub ich detale. Fotografowanie, dozwolone bez użycia fleszy, jest więc bardzo utrudnione, a jego rezultaty dalekie od zadowalających. Ale turystów nie brakuje.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 15 października 2015; Aktualizacja 13 kwietnia 2019;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij