Kijów
Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej

Niektóre z zabytków, po zabiegach konserwacyjnych wróciły na swoje miejsca, a tu, w ekspozycji, są tylko ich fotografie z opisem historii i przebiegu procesu przywracania im dawnego blasku. Dominują jednak odrodzone oryginały.
fot: Cezary Rudziński
Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
Każdy z eksponatów jest dokładnie opisany, z fotografiami stanu ? także jego detali ? w jakim trafiły w ręce restauratorów i konserwatorów.
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
  • Kijów. Odrodzone skarby sztuki cerkiewnej
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W Kijowie, w jednym z klasztornych budynków najstarszego i najwyższej rangi prawosławnego monasteru wschodniej Słowiańszczyzny, można oglądać niezwykłą wystawę. Nazwana została Odrodzone Skarby Kijowsko-Pieczerskiej Ławry.

Wyposażenie klasztorów i cerkwi, zwłaszcza zaś ikony i ikonostasy, naczynia oraz stroje liturgiczne były, niekiedy z zajadłością, niszczone przez komunistów. Zarówno w latach 20. i 30. jak i pod rządami Nikity Chruszczowa na początku lat 60. XX w. To wówczas zburzono wiele cerkwi i kościołów, które przetrwały bolszewicką rewolucję i II wojnę światową. Teraz opiekę nad nimi przejęła Pieczerska Ławra.

Mikołaj Kasperowicz ze Lwowa

Przywracaniem dawnego blasku temu, co pozostało, zajmuje się specjalny  zespół wybitnych restauratorów i konserwatorów. Warsztaty konserwacyjne powstały w Ławrze w roku 1924, gdy zaproszono do niej znanego malarza i restauratora malarstwa sztalugowego z polskiego wówczas Lwowa, Mikołaja Kasperowicza (1885-1938). To on stworzył pierwszą i jedyną wówczas w Kijowie pracownię konserwacji zabytków sztuki. Współcześnie oddział naukowej restauracji i konserwacji liczy 22 specjalistów różnych dziedzin. Przedmiotem ekspozycji w kijowskiej Ławrze  są właśnie ich prace. Niektóre z zabytków, po zabiegach konserwacyjnych wróciły na swoje miejsca, a tu, w ekspozycji, są tylko ich fotografie z opisem historii i przebiegu procesu przywracania im dawnego blasku. Dominują jednak odrodzone oryginały. Każdy jest dokładnie opisany, z fotografiami stanu ? także jego detali ? w jakim trafiły w ręce restauratorów i konserwatorów.

Skarbczyk z 42 kg srebra

Jednym z najciekawszych, a na pewno najbardziej monumentalny, jest skarbczyk na w kształcie świątyni. Wykonany on został latach 1906-07 w słynnej moskiewskiej fabryce A.M Kuźmyczewa z ponad 42 kg srebra. Fabrykę tę założono ? czytam w opisie tego skarbu ? w 1856 roku. Na przełomie wieków XIX i XX zatrudniała ona 108 pracowników i specjalizowała się w jubilerstwie z zastosowaniem wysokiej jakości emalii. Należała do najwyżej cenionych tego rodzaju w ówczesnym świecie. Skarbczyk ten został bogato ozdobiony kompozycjami o tematyce chrześcijańskiej, ze scenami m.in. ?Bożego Narodzenia?, ?Chrztu?, ?Ukrzyżowania?, ?Zwiastowania?, ?Przemienienia Pańskiego?, ?Wniebowstąpienia?. Nie wszystkie ocalały, ale przebieg renowacji opisany jest bardzo dokładnie. A obejmował on m.in. demontaż 350 podstawowych detali, uzupełnienie, tam gdzie to było możliwe, braków itd.

Cykl 20 ikon

Bardzo ciekawy jest również opis zilustrowany zdjęciami, gdyż oryginały wróciły już na swoje miejsce, 20 ikon znajdujących się na zewnętrznych ścianach cerkwi p.w. św. Antonia i Teodozjusza Pieczerskich zbudowanej w 1895 r. Cały ten cykl ikon przedstawiających pieczerskich świętych na tle umownych pejzaży, umieszczonych pod zewnętrznym fryzem świątyni, namalowany został w 1900 r. w warsztacie malarskim Ławry na arkuszach blachy cynkowej o grubości 1 mm.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 9 listopada 2016; Aktualizacja 13 listopada 2016;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij