Interlaken
Kolejka górska Harderbahn

15 maja 1908 roku kolej ta ruszyła. Aby nie zepsuć krajobrazu, linii torów nie poprowadzono, jak robi się to w takich przypadkach, wprost w górę, ale półkolem i częściowo tunelem.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Interlaken. Kolejka górska Harderbahn
Widoki są fascynujące: na potężne masywy górskie Jungfrau, Mnicha i Eigeru vis a vis, na oba jeziora między którymi leży Interlaken oraz na samo miasto i otaczające je miejscowości.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Znów jedziemy koleją, tym razem górską, podobną do tej na Gubałówkę w Zakopanem. Tylko o wiele dłuższą i starszą ? na górę Harder. Z poziomu 567 m n.p.m. na którym leży Interlaken wyjeżdżamy na 1322 m n.p.m. Jest to góra wznosząca się niemal pionowo nad miastem, ze wspaniałymi widokami na góry i okolice.

Idea zbudowania kolejki górskiej Harderbahn narodziła się już w 1890 roku. Ale niezbędne na to środki oraz licencję uzyskali dopiero w 1905 roku Fritz Michel i bankier z Lozanny Ernest Chavannes. Projekt budowy przygotowali inżynierowie Gaston Boileau i Henri Muret. Prace, oprotestowywane przez obrońców środowiska, rozpoczęto w listopadzie tegoż roku. Aby nie zepsuć krajobrazu, linii torów nie poprowadzono, jak robi się to w takich przypadkach, wprost w górę, ale półkolem i częściowo tunelem. 15 maja 1908 roku kolej ta ruszyła, przewożąc w sezonie, w zaledwie 20 minut w jedną stronę, około 40 tys. pasażerów.

Sto lat w górę i w dół

Nieczynna była w ciężkich latach międzywojennego światowego kryzysu gospodarczego i podczas II wojny  światowej, która Szwajcarię co prawda ominęła, ale i pozbawiła bogatych turystów. Harderbahn wznowiła jazdy w 1946 roku. W maju 1966 roku otrzymała nowe wagony, które wytrzymały aż do roku 2008 ? jubileuszu 100-lecia tej kolejki. Wówczas rozpoczęła się eksploatacja obecnych wagonów panoramicznych. Jazda nimi jest przyjemna, widoki rzeczywiście wspaniałe. Zwłaszcza, że z wagonów widać trochę co innego niż z platformy widokowej na górze.

Atrakcje na szczycie, widoki po drodze

Oprócz niej, wspartej na stalowej, niewidocznej konstrukcji, na szczycie znajduje się restauracja oraz ścieżka tematyczna z 12 stacjami ? punktami informacyjnymi o historii kolejki, zaopatrzeniu góry w wodę, geologii, florze i faunie itp. Jest też niewielki plac zabaw dla dzieci. Na górę Harder można też wejść pieszo, a jeszcze łatwiej z niej zejść wytyczonym szlakiem. Widoki są fascynujące: na potężne masywy górskie Jungfrau, Mnicha i Eigeru vis a vis, na oba jeziora między którymi leży Interlaken oraz na samo miasto i otaczające je miejscowości.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 9 listopada 2011; Aktualizacja 7 czerwca 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij