Lagoudera
Wiejski kościół, malowidła najwyższej klasy

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Kościół posiada tylko jedną nawę z trzema półkolistymi niszami w bocznych ścianach i kopułą wzniesioną nad pomieszczeniem centralnym. Zgodnie z kanonicznymi wymogami dekoracji wnętrza świątyni kopułę wypełnia wizerunek Chrystusa-Pantokratora, który jako jedyny w regionie Troodos zachował się nieuszkodzony. Na bębnie stanowiącym podstawę kopuły ukazane zostały postaci proroków i aniołów, dalej w owalnych medalionach rozpoznajemy wizerunki świętych Kościoła Powszechnego jak też widzimy świętych lokalnych czczonych na Cyprze.
Matka Boża jak dama dworu
Zgodnie z kanonem prawosławia w absydzie w prezbiterium jest wizerunek Matki Bożej w towarzystwie świętych i aniołów. Na arkadzie nad drewnianym ikonostasem (znacznie młodszym od malowideł) zauważamy scenę Zwiastowania. Natomiast ściany boczne zarówno proste jak też przechodzące w łukowate sklepienie pokryte są dużymi scenami ewangelicznymi. Mamy więc naprzeciwko siebie dwie sceny ze szczegółami dbające o wymogi kanoniczne – Boże Narodzenie i Zmartwychwstanie Chrystusa, które w prawosławiu ukazywane jest jako Zstąpienie do Piekieł. Mamy też sceny apokryficzne jak ofiarowanie Maryi na służbę w świątyni jerozolimskiej. Przy czym szaty postaci odzwierciedlają nam modę z XII wieku panującą na dworze cesarskim Komnenów w Konstantynopolu.
Wreszcie ujrzymy jeden z piękniejszych i doskonale zachowany pełnopostaciowy wizerunek Madonny z Dzieciątkiem umieszczony miedzy przedstawieniami Chrystusa i Archanioła Michała. Maryja, która stoi na tle tronu dla niej przeznaczonego, adorowana jest przez parę aniołów i prezentuje nam swojego Syna. Trzymane przez nią Dzieciątko ma w prawym uchu drogocenny kolczyk jako ozdobę zgodnie z modą cesarską.
Jaki los spotkał fundatora?
Postaci Maryi towarzyszy dokładny opis fundacji kościoła i całego artystycznego przedsięwzięcia. Z zachowanego napisu dowiadujemy się, że kościół został wzniesiony i ozdobiony z inicjatywy greckiego możnego, który w wyniku podboju wyspy przez Ryszarda Lwie Serce utracił część swego rozległego majątku i musiał przenieść się w góry. Matka Boża, ku czci której została wzniesiona świątynia, stała się jego powierniczką i opiekunką w tych niepewnych czasach, gdyż fundator prosi Maryję o opiekę nad resztą swoich dóbr na terenach Troodos.
Nie wiemy, jak potoczyły się losy fundatora, ale – jak widać – pomimo zubożenia stać go było nie tylko na wybudowanie świątyni, ale także na sprowadzenie dla jej ozdobienia wybitnych artystów z samej stolicy Bizancjum. Dzisiaj wyniki jego zapobiegliwości są słusznie celem wypraw turystów i pielgrzymów, którzy po pokonaniu górskich rubieży mogą tutaj kontemplować sztukę przez duże „S” i doświadczyć duchowości prawosławia na Cyprze.
Dodaj komentarz