Kopřivnice
Muzeum samochodów Tatra

W 1897 roku Tatra, jako pierwsza fabryka w cesarstwie austro-węgierskim a trzecia na naszym kontynencie, wypuściła na rynek samochód osobowy. Słynną później nazwę „Tatra” przedsiębiorstwo przyjęło już w niepodległej Czechosłowacji.
fot: Cezary Rudziński
Kopřivnice. Muzeum samochodów Tatra
Fabryka Tatra produkowała samochody osobowe, ciężarowe, sanitarne, strażackie itp. I wszystkie je można oglądać w Muzeum Techniki Tatra.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Produkcja, coraz to nowszych modeli samochodów osobowych trwała także po II wojnie światowej. Hitem, ale dostępnym tylko dla komunistyczno partyjno ? państwowej ?nomenklatury?, był model T603 z 1955 roku. Po nim T613 z 1968 r. Ostatnim produkowanym seryjnie w latach 1995 -1999 był luksusowy model T700. Konkurencja zachodnia okazała się jednak nie do pokonania. Z kontynuowania produkcji samochodów osobowych zrezygnowano.

Słynne ciężarówki

Fabryka Tatra produkowała nie tylko takie ? w tym policyjne, ale również ciężarowe, sanitarne, strażackie itp. I wszystkie je, nie tylko poszczególne typy, ale również samochody osobowe używane przez znane osobistości bądź sławnych kierowców, oglądać  można we wspomnianym już Muzeum Techniki Tatra. Jest tu np. Tatra T87, którą czescy podróżnicy Jiři Hanzelka i Miroslav Zikmund objechali Afrykę i Amerykę Południową. Czy ciężarówka Tatra, która przejechała trasę rajdu Paryż ? Dakar. Od 2003 r. większościowy pakiet (71%) udziałów w spółce posiada amerykańska firma Terex Corporation, zaś 19% od 2011 roku holenderski koncern DAF Trucks. Z zakładów wychodzą obecnie modele ciężarówek Tatra Phoenix.

Wspaniałe eksponaty

Wrócę jednak do koprzywnickiego muzeum i tego, co można w nim zobaczyć. Dodam, że trafić łatwo, gdyż znajduje się w centrum miasteczka, a drogę wskazuje legendarny pociąg Slovenská strela na szynach, stanowiący jeden z symboli miasta. Wśród dziesiątków eksponowanych samochodów jest m.in. wspomniany już, pierwszy model z 1897 roku ?Präsident? bardziej przypominający powóz czy dorożkę bez konia. Trudno także przejść obojętnie obok pierwszego samochodu ciężarowego z nadwoziem wykonanym z drewna i kształtem przypominającym słynny Wóz Drzymały, tyle, że z ławeczką i ręcznym hamulcem z przodu dla kierowcy. Uwagę przyciągają luksusowe limuzyny, w tym wiele kabrioletów, z lat 30., samochody wyścigowe, które wygrywały ważne zawody, czy ciężarowy zwycięzca rajdu Paryż ? Dakar. Jest także zwisający z sufitu samolot sportowy. Moją uwagę zwrócił też wyprodukowany w ?Tatrze? strażacki samochód gaśniczy, z napisem na drzwiach kabiny kierowcy: ?Ochotnicza Straż Pożarna Cieszyn ? Marklowice. W ekspozycji znajdują się również podwozia, silniki i inne części demonstrowanych pojazdów, warsztaty naprawcze itp. Każdy eksponat jest dokładnie opisany, można więc tu prześledzić rozwój zarówno produkcji tej fabryki, jak i trendy w motoryzacji w czasie już ponad stulecia.

Warto wiedzieć

Osobne pomieszczenie w muzeum poświecono słynnemu czechosłowackiemu biegaczowi, urodzonemu w Koprzywnicy w 1922 roku Emilowi Zatopkowi i jego żonie Danie oraz pamiątkom po nich.

Czytaj dalej - strony: 1 2
Dodano: 1 sierpnia 2013; Aktualizacja 11 listopada 2018;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!