Szczecin
Automobil spod znaku gryfa

Firma Stoewera działała w Szczecinie w latach 1858-1945. Zaczynała od maszyn do szycia, przez maszyny do pisania, rowery, motocykle, po samochody. Od 1945 r. w jej halach produkowany był motocykl Junak.
fot: Halina Puławska
Szczecin. Automobil spod znaku gryfa
Szczecińskie muzeum ma Sedinę – ostatni cywilny samochód Stoewera z 1938 r. (do 1940 wyprodukowano 924 egzemplarze). Muzeum kupiło je w 2009 r. u prywatnego kolekcjonera w Czechach, Gryfa Juniora – produkowanego w latach 1935-39 r.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W zbiorach Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie znajdują się trzy samochody Stoewera. Jakże mogłoby być inaczej. Szczecin był siedzibą firmy Stoewer w latach 1858-1945. Zaczynała ona od maszyn do szycia, przez maszyny do pisania, rowery, motocykle, po samochody.

W latach 30. XX wieku rozpoczęła również produkcję samochodów i motocykli dla wojska, m.in. od 1943 r. motocykli na gąsienicach – NSU Kettenkrad, skrzyżowanie motocykla z czołgiem – używanych chociażby przez Afrika Korps lisa pustyni Erwina Rommla.

Stoewer postawił na motoryzację

Jego samochody były nowoczesne i ich produkcja pozwoliła firmie przetrwać kryzys. Nadawano im nazwy związane ze SzczecinemPomorzem: Sedina, Arcona (z wyspy Rugia), Gryf. Godłem Stoewera była statuetka gryfa.

Szczecińskie muzeum ma Sedinę

Ostatni cywilny samochód Stoewera z 1938 r. (do 1940 wyprodukowano 924 egzemplarze). Muzeum kupiło je w 2009 r. u prywatnego kolekcjonera w Czechach,  Gryfa Juniora – produkowanego w latach 1935-39 r. Oba samochody podlegają obecnie renowacji. Eksponowany jest trzeci – samochód Stoewer V5 limuzyna (Stoewer V5 Rolldachlimousine) z 1932 r., który został zakupiony za 9 tys. euro z prywatnego muzeum w Niemczech (Stoewer Museum w Wald-Michelbach).

To piękny, z klasycznym kształtem automobil

Można chodzić dookoła niego odkrywając ciekawe rozwiązania, ich praktyczność i urok. Ten samochód ma duszę. Jest w całości oryginalny: wyposażenie wnętrza, silnik, napęd, lakier (podmalowane zostały tylko dekle). Oryginalna jest  nieprzemakalna materia odpinanego dachu i – to ciekawostka – drewniana konstrukcja nadwozia! Najpierw był cieśla, następnie tę drewnianą konstrukcję obito blachą mocując ją małymi gwoździkami. Jest lusterko, opuszczane szyby, bagażnik – kuferek zewnętrzny z tyłu, stopień przy tylnym nadkolu… Czego brakuje? Obręczy na kierownicy. Była drewniana.

Model Stoewer V5 limuzyna jest legendą motoryzacji

Był pierwszym niemieckim samochodem z napędem na przednią oś. Produkowany był tylko w latach 1931-1932. Fabrykę opuściło 2100 szt. tego samochodu. Szczeciński samochód jest jednym z mniej więcej 200 ocalałych w różnych zakątkach świata. Prowadzi ten samochód statuetka gryfa umieszczona nad logo firmy.

Warto wiedzieć

* W ramach demontażu w 1945 r. przez brygady trofiejne z fabryki Stoewera wywieziono 450 obrabiarek, półfabrykaty, materiały i instrumenty.
* Firma  Stoewer mieściła się przy obecnej alei Wojska Polskiego. Od 1945 r. w jej halach funkcjonowała Fabryka Mechanizmów Samochodowych POLMO, w której produkowany był motocykl Junak.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 20 grudnia 2012; Aktualizacja 5 kwietnia 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij