Chur
Szybki przystanek na kolejowym szlaku

Dworzec kolejowy w Chur należy do XXI wieku. Przykryta szklano-stalowym dachem wielopiętrowa konstrukcja mieszcząca pociągi i skorelowane z nimi autobusy zaskakuje urodą i funkcjonalnością. W każdym razie mnie się podobała.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Anna Ochremiak
Chur. Szybki przystanek na kolejowym szlaku
Szklano-stalowa konstrukcja to centrum komunikacji publicznej dzisiejszej Gryzonii.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Szwajcarskie koleje mają jedną poważną wadę: są tak dobrze zorganizowane i tak punktualne, że nie ma czasu na zwiedzanie dworców. Bo człowiek by się pogapił, bo by się zachwycił, poczuł atmosferę podróżowania, nawet by pobłądził po zakamarkach…

A niełatwo wygospodarować chwilę na refleksję, gdy połączenie jest tak zaplanowane, że na przesiadkę wystarczy trzy minuty…  Albo minuta (!). A gdzie czas na kontemplację rzeczywistości?

Dworzec kolejowy w Chur należy do XXI wieku. Jego modernizację rozpoczęto w 2000 roku. Trzy lata później oddano stację do użytku, choć rozbudowywano przez kolejne pięć lat. Dziś przykryta szklano-stalowym dachem wielopiętrowa konstrukcja mieszcząca pociągi i skorelowane z nimi autobusy zaskakuje urodą i funkcjonalnością. W każdym razie mnie się podobała.

Przebudowę dworca sfinansowały wspólnie państwowe koleje szwajcarskie, Kolej Retycka i miasto Chur. Projekt architektów Richarda Brosi i Roberta Obrista umiejętnie łączy nowoczesne konstrukcje i budynki z zastanymi, choć pięknie odrestaurowanymi obiektami  z okresu Belle Époque… Bo i sam dworzec ma już ponad 150 lat. Pierwszą stację kolejową w Chur otwarto w 1858 roku jako końcowy przystanek na  linii  Rheineck-Chur. Obsługiwały ją koleje szwajcarskie (die Vereinigten Schweizerbahnen).  Na początku podróżni czekali na pociąg w prowizorycznym drewnianym baraku, wkrótce jednak zbudowano specjalny pawilon. Gdy okazał się za ciasny przeniesiono go na Gürtelstrasse, gdzie znajduje się do dziś. Ładny budynek, choć nie pamiętam czemu teraz służy.  W 1878 zbudowano nowy. Wymagał przebudowy już pół wieku później, po tym jak otwierano kolejne odcinki kolei: linię Albula w  1903 roku i linię Chur-Arosa w 1914 roku.

Warto wiedzieć

Szklano-stalowa dzisiejsza konstrukcja to centrum komunikacji publicznej dzisiejszej Gryzonii. I uważam, że warto ją zobaczyć.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 19 czerwca 2013; Aktualizacja 3 lutego 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij