Lucerna
Elegancka prostota nowoczesności

Wszystko tu sprzyja sztuce współczesnej: wyrafinowane wykorzystanie światła dziennego, szare ściany sal wystawowych, podłogi z polerowanego betonu, ażurowe metalowe schody. Wystawy zmieniają się często...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Elżbieta Sawicka
Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
Wystawy czasowe zmieniają się często i poświęcone są głównie sztuce XX wieku – raj dla entuzjastów sztuki awangardowej.
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności
  • Lucerna. Elegancka prostota nowoczesności

Działające od niespełna 20 lat Kunstmuseum Luzern, dzięki własnej kolekcji i ambitnym międzynarodowym wystawom czasowym, stało się jednym z najważniejszych szwajcarskich muzeów sztuki. Mieści się w futurystycznym gmachu Centrum Kulturalno-Kongresowego KKL.  

Lucerna nie bez powodu nazywana jest Szwajcarią w pigułce. To zamożne, kameralne miasto (liczy ok. 83 tys. mieszkańców) skupia w sobie wszystko, co typowe dla  pejzażu Helwecji. Leży u podnóża góry Pilatus nad Jeziorem Czterech Kantonów i nad rzeką Reuss, która przecina miasto na część północną i południową, połączone ze sobą starymi mostami. Najsłynniejszy z nich to  czternastowieczny drewniany Kapellbrücke, Most Kapliczny.

KKL – nowa ikona miasta

Most Kapliczny i Pilatus przez wieki były symbolami Lucerny. Od kilkunastu lat ikoną miasta staje się też gmach Centrum Kulturalno-Kongresowego KKL (Kultur- und Kongresszentrum Luzern), zaprojektowany przez znanego francuskiego architekta Jeana Nouvela.

KKL składa się z trzech części: sali koncertowej o wspaniałej akustyce, centrum kongresowego i Muzeum Sztuki. Zbudowany został w rekordowym czasie pięciu lat (1995-2000) kosztem 226 milionów franków szwajcarskich. Gmach ma konstrukcję żelbetową, a podstawowe materiały budowlane to stal, aluminium i szkło.

Jak statek na wodzie

Jean Nouvel chciał początkowo, aby budowla miała kształt statku wchodzącego bezpośrednio w wodę, w jezioro Czterech Kantonów, na co jednak nie uzyskał zgody ojców miasta. Miał wówczas powiedzieć „Skoro nie mogę wejść do wody, woda powinna przyjść do mnie”.

Zrewidował swój projekt. Do KKL stojącego tuż nad brzegiem jeziora doprowadził kilka pasów wodnych, tworząc „ogród wodny” poprzecinany mostami dla pieszych. Ogromny płaski dach budowli zaprojektował tak, że przykrywa też kawałek tafli jeziora. Do pewnego stopnia Francuz postawił więc na swoim.

Przybytek sztuki ze stali i szkła

Do Muzeum Sztuki nie wchodzi się od strony jeziora, a od strony dworca kolejowego, którego przebudowę zaprojektował inny sławny architekt – Hiszpan Santiago Calatrava. Winda przypominająca szklaną klatkę wjeżdża na czwarte, ostatnie piętro KKL. Przed nami kilkanaście sal wystawowych o powierzchni 2 100 metrów kwadratowych.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij