Karlskrona
Za sterami ścigacza

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Marinmuseum ? Muzeum Marynarki Wojennej na wyspie Stumholmen w Karlskronie ? zbudowano dosłownie na wodzie. Z zejściem do biegnącego po dnie morskim tunelu, z którego przez specjalne szyby można obejrzeć fragmenty zatopionego w tym miejscu okrętu Göta Lejon, a także zapoznać się ze współczesnymi technikami badań podwodnych.
Przed tym muzeum stoi pierwsza szwedzka łódź podwodna ?Sajen? zwodowana w 1904 roku i używana do 1922 roku. Przy muzealnym nabrzeżu zacumowane są natomiast: zrekonstruowany statek pocztowy z 1692 roku, trałowiec Bremön z 1940 roku oraz trójmasztowiec Jarrmas o powierzchni żagli 1002 m. kw. ? ostatni żaglowiec zbudowany w stoczni karlskrońskiej w 1900 roku i używany jako statek szkoleniowy szwedzkiej marynarki wojennej do 1946 roku.
Wewnątrz tego muzeum, w kilkunastu salach, znajdują się dziesiątki godnych uwagi eksponatów i wiele ekspozycji. Jego chlubą jest ponad 80 oryginalnych, drewnianych modeli okrętów ? większość z XVIII w., tj. okresu świetności Karlskrony i jej stoczni wojennej, a także modeli maszyn i urządzeń stoczniowych. Znajdują się tu także ekspozycja poświęcona historii XVIII-wiecznego szkutnictwa oraz kolekcja galionów ? drewnianych figur dziobowych okrętów, które brały udział w bitwach morskich z Rosją w latach 1788-90. W większości są to dzieła rzeźbiarza Johana Törnströma.
Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudza jednak symulator kierowania ścigaczem rakietowym, na którym szkolą się słuchacze szkoły oficerskiej szwedzkiej marynarki wojennej. Daje on pełne ? wizualne, ruchowe i dźwiękowe złudzenie prowadzenia okrętu wojennego w warunkach bojowych.
Dodaj komentarz