Karlskrona
Za sterami ścigacza
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Marinmuseum – Muzeum Marynarki Wojennej na wyspie Stumholmen w nalezącej do miasta do Karlskrona – zbudowano dosłownie na wodzie. Z zejściem do biegnącego po dnie morskim tunelu, z którego przez specjalne szyby można obejrzeć fragmenty zatopionego w tym miejscu okrętu Göta Lejon, a także zapoznać się ze współczesnymi technikami badań podwodnych.
Przed tym muzeum stoi pierwsza szwedzka łódź podwodna „Sajen” zwodowana w 1904 roku i używana do 1922 roku. Przy muzealnym nabrzeżu zacumowane są natomiast: zrekonstruowany statek pocztowy z 1692 roku, trałowiec Bremön z 1940 roku oraz trójmasztowiec Jarrmas o powierzchni żagli 1002 m. kw. – ostatni żaglowiec zbudowany w stoczni karlskrońskiej w 1900 roku i używany jako statek szkoleniowy szwedzkiej marynarki wojennej do 1946 roku.
Wewnątrz tego muzeum, w kilkunastu salach, znajdują się dziesiątki godnych uwagi eksponatów i wiele ekspozycji. Jego chlubą jest ponad 80 oryginalnych, drewnianych modeli okrętów – większość z XVIII w., tj. okresu świetności Karlskrony i jej stoczni wojennej, a także modeli maszyn i urządzeń stoczniowych. Znajdują się tu także ekspozycja poświęcona historii XVIII-wiecznego szkutnictwa oraz kolekcja galionów – drewnianych figur dziobowych okrętów, które brały udział w bitwach morskich z Rosją w latach 1788-90. W większości są to dzieła rzeźbiarza Johana Törnströma.
Warto wiedzieć
Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudza jednak symulator kierowania ścigaczem rakietowym, na którym szkolą się słuchacze szkoły oficerskiej szwedzkiej marynarki wojennej. Daje on pełne – wizualne, ruchowe i dźwiękowe złudzenie prowadzenia okrętu wojennego w warunkach bojowych.
Dodaj komentarz