Tatrzańska Łomnica
Kolejki linowe pod słowackimi Tatrami
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Miasto Wysokie Tatry znane jest z dobrze przygotowanych terenów narciarskich. Prym wiodą tu Tatrzańska Łomnica (Tatranská Lomnica) i Szczyrbskie Jezioro (Štrbské pleso). Tatrzańska Łomnica jest znanym i popularnym kurortem zimowym i letnim. Kolejki linowe ułatwiają dostęp do wyższych partii Tatr.
Pierwszą była kolejka linowa (visutá lanovka). Jej dolna stacja znajdowała się na wzniesieniu ponad miastem obok Grand-Hotelu ?Praha?. Budowę kolejki rozpoczęto w 1935 r. z inicjatywy inż. Juraja Országha, zarządcy uzdrowiska w Tatrzańskiej Łomnicy. Dolny jej odcinek, do Startu (Štart ? 1157 m n.p.m.) uruchomiono w 1938 r. a górny w 1940 r. W czasie okupacji kolejka została uszkodzona. Ponownie ruszyła w 1946 r. do Łomnickiego Stawu (Skalnaté pleso ? 1764 m n.p.m.), a w 1949 r. na Łomnicki Szczyt (Lomnický štit ? 2632 m n.p.m.).
Trasa z Tatrzańskiej Łomnicy do Łomnickiego Stawu wynosiła ponad 4 km. W latach powojennych przechodziła wiele ulepszeń i modernizacji. Ostatni remont tej kolejki odbył się w latach 1988-90. Były to dwa wagoniki kursujące wahadłowo. Jednorazowo zabierały 30 osób. Kolejka ta woziła turystów ponad 70 lat. Lata temu przy stacji pośredniej, czyli na Starcie, stało małe schronisko. Był tu również punkt startowy trasy saneczkowej z wyciągiem elektrycznym z Tatrzańskiej Łomnicy. Dziś została tylko droga?
Górna stacja tej kolejki to okazały budynek nad brzegiem Łomnickiego Stawu o nazwie ?Encián?. Mieści on również stację kolejki gondolowej (kabinková lanovka ) i kolejki linowej na Łomnicki Szczyt. Są tutaj perony i kasy. W budynku jest restauracja, bufet, sklep z pamiątkami, wypożyczalnia i serwis sprzętu narciarskiego. Hotel czynny jest w sezonie zimowym. Kolejka linowa była nierentowna i zakończyła działalność w 1999 r. Jeszcze w 2000 r. można było zobaczyć te wagoniki. Planowano kolejną modernizację ale z niej zrezygnowano. Wagoniki długo stały pod stacjami i niszczały. Teraz już ich nie zobaczymy. W dolnym budynku stacji ma być muzeum poświęcone tatrzańskim kolejkom. Powstał również film dokumentalny o tej kolejce, a jego premiera odbyła się na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Górskich w Popradzie w 2005 r.
Dodaj komentarz