Figueras
Kwintesencja surrealizmu
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Ale dziełem niezwykłym jest także Teatro-Museo Dali w Figueres. Artysta, Katalończyk, nie chciał, aby jego dzieła wystawiane były, poza placówkami zagranicznymi, głównie w hiszpańskim Prado i postanowił zbudować własne muzeum w mieście rodzinnym. Od burmistrza otrzymał ruiny zburzonego podczas wojny domowej teatru, który odbudował na cele muzealne.
Największy surrealistyczny obiekt świata
Obiekt, niezwykle ekscentryczny, otwarto w 1974 r. Ponieważ okazał się z czasem za mały, władze miasta, dla którego Dali i jego muzeum odwiedzane przez tłumy turystów stali się żyłą złota, dokupiły sąsiednią Torre Gorgot. Z ekspozycją, po koniecznych adaptacjach, otwartą w 1984 roku, z udziałem jeszcze słynnego krajana. Na cześć jego żony Gali, otrzymała ona nazwę Torre Galatea. W urządzonym w niej dla artysty pokoju – żona (Jelena Iwanowna Djakonowa, 1894-1982) już nie żyła, mieszkał do śmierci w 1989 r. i pochowany został w krypcie pod teatralną sceną.
Muzeum w Figueres posiada 360 prac Dalego, a samo jest największym surrealistycznym obiektem świata. Fasadę – attykę budynku zdobią ogromne, zaprojektowane przez artystę jaja, które uważał on za symbole początku i życia. Ceglasto-czerwone ściany pokryte są, ulepionymi z gipsu, katalońskimi chlebkami. A figurki rycerzy na dachu mają na głowach bagietki. Chleb odgrywał bowiem w życiu i twórczości artysty miejsce szczególne.
Cadillac z wodotryskiem
Z chlebowego ciasta tworzył on m.in. „jadalne meble”. Natomiast ściany wewnętrzne zdobią czaszki słonia, krokodyla, pirenejskich skamielin i… starych latarni z paryskiego metra oraz biurowych szuflad urzędu miejskiego. Dawna widownia teatru zamieniona została na odkryty dziedziniec, zaś scena przykryta kopułą Fullera. A reszta teatru zamieniona w labirynt. Na dziedzińcu stoi „Deszczowa taksówka” – oryginalna limuzyna cadillac z gigantyczną figurą gołej kobiety – biblijnej królowej Estery.
Po wrzuceniu monety do otworu w limuzynie, tryska z niej strumień wody na siedzących wewnątrz pasażerów. Ten krótki opis daje pojęcie także o innych pomieszczeniach i eksponatach. W pokoiku Mae West (1893-1980, słynna amerykańska aktorka – seksbomba) w jej portret układają się… meble. Najważniejszym dla artysty miejscem był Skarbiec, sala obita czerwonym pluszem, w której umieścił obrazy: „Widmo sex-appealu”, „Chleb w koszyku”, „Dematerializacja nosa Nerona” oraz portret żony Gali.
Lincoln z nagą galą
A teraz jeszcze parę innych przykładów. Prawdziwa łódź rybacka, niegdyś własność Gali, zawieszona nad głowami zwiedzających, zdaje się płynąć. W sypialni są senne koszmary. Słynna antyczna rzeźba Wenus z Milo przerobiona została na komodę. Mocne wrażenie robi dokładne obejrzenie iluzjonistycznego portretu Abrahama Lincolna (1809-1865, amerykańskiego prezydenta). Po znacznym przybliżeniu wzroku w jego centrum widać… nagą Galę.
Eksponowane są również inne prace artysty, także kolekcja zaprojektowanej przez niego biżuterii. Oczywiście również niezwykłej, niekiedy wręcz zwariowanej. Np. w postaci bijącego, rubinowego serca. Jest to więc prawdziwy, ogromny przegląd twórczości Salvadora Dali, obejmujący znaczną jej część. I przyciągający do, poza tym muzeum, banalnego miasta, tłumy zwiedzających i turystów.


















Dodaj komentarz