Miśnia
Największe porcelanowe osiągnięcia
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Na marginesie warto wiedzieć, że minister, hrabia Brühl, będąc dyrektorem manufaktury z nadania Augusta III, otrzymał od niego, również inny, niebagatelny przywilej bezpłatnego odbierania zamawianej przez niego porcelany. Jak można było tego nie wykorzystać? Hrabia obstalowywał najbogatsze serwisy, wazony, figury?
Bujność kaształtów
Najwyższy kunszt artystyczny osiągnął Kändler w serwisie wykonanym w latach 1735-37 dla faworyta królewskiego Aleksandra Józefa Sułkowskiego. Serwis liczący wówczas ponad 1000 sztuk nazywany jest ?Sulkowski Ozier?. Przeważa w nim bujność formy nad dekoracją malarską, którą tworzą kwiatki i kolorowe herby Sułkowskiego ? Sulima z orderem Orła Białego W ślad za tym serwisem poszło stworzenie na najokazalszy miśnieński serwis zwany ?łabędzim? zamówiony przez Heinricha Brühla. Praca nad nim trwała cztery lata od 1737 r. To szczyt barokowej sztuki w porcelanie. Genialne dzieło sztuki. Serwis składający się z paru tysięcy sztuk ma powierzchnie płaszczyzn pokryte reliefem zmarszczonej wody, na której spotykają się dwa łabędzie. Reliefy są białe, gdzieniegdzie występuje kwiatowy rzucik, złoto i herb Brühlów. Serwis cechuje ? być może ? nadmierne bogactwo dekoracji: są tu putta, Trytony, Syreny, Najady?
Sztuka malowania
Johann Gregorius Höroldt (1696-1775) uważany jest za pioniera europejskiej sztuki malowania porcelany. Jego najbardziej wymownym jego wkładem w rozwój miśnieńskiej manufaktury jest paleta złożona z 16. termicznie trwałych farb naszkliwnych. Bez nich, malarstwo na porcelanie było by nie do pomyślenia. Höroldt, zatrudniony przez Augusta Mocnego po śmierci Böttgera, znany jest przede wszystkim ze swoich wykwintnych, misternie malowanych Chinoiseries, w których łączył elementy egzotycznych motywów z motywami europejskimi późnego baroku. Höroldt i Kändler tworzyli wyjątkowo zgrany zespół i stworzyli okres prosperity miśnieńskiej manufaktury.
Paweł Scheurich (1883-1945). Jego porcelanowe figurki z cyklu ?Rosyjscy tancerze? otworzyły mu drzwi miśnieńskiej manufaktury. Umieszcza się je na równi z figurkami Kaendlera ? tętniącymi witalnością i zmysłowością, wspaniale zatrzymanymi w choreograficznym ruchu. ?Rosyjscy tancerze? są efektem zachwytu, jakim Scheurich obdarzył występy baletu Sergiusza Diagilewa w Berlinie w latach 1910-12, w spektaklu ?Karnawał? z muzyką Roberta Schumanna.
Heinz Werner (ur. 1928 r.) zwany Höroldtem XX wieku znany z wyznaczenia w latach 60. XX wieku nowych trendów wzornictwa manufaktury, zatytułowanych ?Arabian Night? czy ?Blue Orchid?. Obecna jest w nich magia Orientu, grafika i malunek z baśni tysiąca i jednej nocy.
Jörg Danielczyk (ur. 1952 r.) utrwala dziedzictwo Höroldta i Kändlera. Jego dziełem jest ?Saxonia? ? Saksońska Statua Wolności z 2014 r.
Dodaj komentarz