Berlin
Most Dziewic to most zakochanych

W latach 1998-99 Jungfernbrücke przeszedł gruntowną renowację, choć nie udało się uruchomić mechanizmu podnoszenia mostu. Teraz do łańcuchów zakochani przypinają kłódki. A klucz wrzucają do wody…
fot: Andrzej Węgrowicz
Berlin. Most Dziewic to most zakochanych
Most nie pełni dziś istotnej roli komunikacyjnej, można mieć wrażenie, że jest z nikąd do nikąd. To kładka dla pieszych i... most zakochanych.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Jungfernbrücke, Most Dziewic, najstarszy zachowany do dziś berliński most łączy brzegi kanału Szprewy równiutko obstawione enerdowskimi biurowcami z lat 70. Zrewitlizowanymi nieco.

Most nie pełni dziś istotnej roli komunikacyjnej, można mieć wrażenie, że jest z nikąd do nikąd. To kładka dla pieszych i… most zakochanych.

Najstarszy most w Berlinie

Pierwszy most w tym miejscu zbudowano za czasów księcia Fryderyka Wilhelma, w 1689 roku. Zaprojektował go Martin Grünberg. Był to wtedy zwodzony most drewniany, a nazwę nosił zwyczajną, od pobliskiej ulicy – Spreegassebrücke. Obecna nazwa mostu – Jungfernbrücke (Most Dziewic) – pojawiła się po raz pierwszy w 1748 roku.

Cóż to były za dziewice?

Dawno, dawno temu w pobliżu mostu stała gospoda „Französische Hof”. Zgodnie z nazwą prowadziła ją francuska, hugenocka rodzina Blanchet, w której było aż dziewięć niezamężnych córek. Wszystkie miały kramy z bielizną i pasmanterią tuż przy moście. Panny te miały być największymi plotkarkami w całym Berlinie i na ich cześć most zyskał nazwę… A może zazdrosny młodzieniec zepchnął tu do wody pannę, która go nie chciała i zaręczyła się z innym? A może prawdą jest, że panna, która szykowała się do zamęścia musiała przejść po drewnianym moście. Jeśli któraś z desek  zaskrzypiała, znaczyło to, że nie była już dziewicą…

Stary most wśród nowych bloków

W roku 1798 most gruntownie przebudowano nadając mu kształt, jaki widzimy dziś. Wsparty na dwóch kamiennych  filarach ma dwie drewniane części podnoszone za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów i kół.  W latach 1937-39 znów zmieniono konstrukcję mostu. Pogłębiono koryto kanału a filary mostu zrobiono z betonu okładając jedynie kamieniem. Niebawem jednak zaprzestano żeglugi na tym odcinku kanału i most służył już wyłącznie pieszym. Przetrwał wojnę i  lata socjalistycznej odbudowy miasta. Jest jednym z ponad tysiąca (!)  mostów, jakie ma Berlin.

Most zakochanych

W latach 1998-99 Jungfernbrücke przeszedł gruntowną renowację, choć nie udało się uruchomić mechanizmu podnoszenia mostu.  Nie jest to niezbędne, bo kanał nie jest wykorzystywany do żeglugi. Do łańcuchów zakochani przypinają kłódki. A klucz wrzucają do wody…

Poczytaj więcej o okolicy:

 

Komentarze: 2

    majka, 4 lutego 2015 @ 15:53

    Właśnie jestem w Berlinie. Poszłam na ten most. Niestety, nie zapięłam własnej kłódki :)

    misiek, 25 marca 2015 @ 21:56

    tak, ciekawe miejsce.

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij