Kamień Pomorski
Niebiański koncert organowy w katedrze

Ernest Bogusław de Croy, ostatni po kądzieli książę pomorski, mecenas sztuki, był wielkim miłośnikiem kamieńskiej katedry. Jego fundacją są organy, barokowa ambona, krata otaczająca gotycką chrzcielnicę, lichtarze...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Kamień Pomorski. Niebiański koncert organowy w katedrze
Malowane lub rzeźbione wizerunki rozmaitych instrumentów muzycznych pojawiają się pośród innych elementów dekoracji...
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Poniżej statuy Michała archanioła, w głębi, stoi posąg patrona katedry kamieńskiej św. Jana Chrzciciela. Odziany w skóry trzyma w lewej ręce księgę z barankiem, prawą ręką wskazuje na ołtarz ufundowany również przez księcia de Croy ? z obrazem Ecce homo namalowanym wg sztychu Rembrandta (obecnie wisi na pierwszym filarze nawy). Wśród tych figur stoją równie wielkie statuy aniołów: poniżej figur proroków – dwa anioły grające na viola da bracio (po lewej) i viola da gamba (po prawej), nieco niżej od figury św. Jana Chrzciciela stoją trzy figury aniołów -środkowy trzyma rozłożone nuty, ten po prawej gra na lirze, na kotłach gra anioł po lewej stronie. To zapowiada wielki koncert, w którym bierze ponadto udział „kobieca” orkiestra umieszczona w malowidłach wypełniających płyciny balustrady. Modnie odziane, młode kobiety to personifikacje muzyki: grają na lutni, na fletach, harfie, na viola d’amore, viola da gamba i na klarnecie. Jedna z dam „dyryguje” tą orkiestrą, a scena koncertu na klawikordzie, ze śpiewakiem i małym chłopcem trzymającym nuty jest akcentem zamykającym.

Aż do skończenia świata…

Obecność elementów muzycznych jest w prospekcie wszechobecna: po bokach potężnych wież z piszczałkami, które zdobią ażury tzw. uszaki, wplecione zostały dwie półpostacie aniołów grających na trąbkach. Malowane lub rzeźbione wizerunki rozmaitych instrumentów muzycznych pojawiają się pośród innych elementów dekoracji. Wszystkie występujące w wystroju organów instrumenty, używane w XVII w., przedstawione są z wielką starannością i mogą być źródłem historycznym. W tym wielkim niebiańskim koncercie uczestniczą postacie biskupów, archanioła Michała i św. Jana Chrzciciela. To wielki hymn sławiący Boga kierującego losami Pomorza. Lewa strona kompozycji ? to czasy chwały, prawa ? czas upadku. Jan Chrzciciel wskazuje drogę ku nadziei ? ku Zbawicielowi. Ten symboliczny hymn rozbrzmiewać ma, zgodnie z zapisem w testamencie Croya, aż do skończenia świata ? tak długo, jak długo istnieć będą kamieńskie organy.

Warto wiedzieć

* Ernest Bogusław de Croy, ostatni po kądzieli książę pomorski, mecenas sztuki, był wielkim miłośnikiem kamieńskiej katedry. Jego fundacją są organy, barokowa ambona, krata otaczająca gotycką chrzcielnicę, lichtarze. Fundacją wielu dzieł na Pomorzu upamiętnił wielkość swoich przodków i? samego siebie.
* W 1945 r. organy zostały poważnie zniszczone. Do 1962 r., w którym okaleczony instrument poddany został po raz pierwszy reperacji, zleconej organmistrzowi Kurtowi Berendtowi z Wałcza, zachowało się tylko dwanaście procent piszczałek, przy czym największe braki wystąpiły w piszczałkach prospektowych.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 21 sierpnia 2014; Aktualizacja 31 sierpnia 2014;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij