Strzelno
Romańskie cnoty i przywary

Romańskich kolumn w strzelneńskiej bazylice jest siedem, ale tylko dwie z nich, podtrzymujące sklepienie nawy głównej, maja rzeźbiarską ornamentykę. Południowa przedstawia uosobienia cnót, północna - ludzkich przywar.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Anna Ochremiak
Strzelno. Romańskie cnoty i przywary
Romański zrąb bazyliki powstał w czasach budowy kościoła: rozpoczęto ją w XII wieku, konsekrowano świątynię w 1216 r. W XVII wieku przebudowano kościół w duchu baroku i pod grubą warstwą cegły i tynku ukryto niemodne już i nie dość wyrafinowane przedstawienia.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Co łączy katedrę św. Marka w Wenecji, katedrę św. Jakuba w Santiago da Compostela i bazylikę sióstr norbertanek pod wezwaniem św. Trójcy w kujawskim Strzelnie? Tylko w tych trzech miejscowościach na świecie zobaczymy romańskie kolumny, na których przedstawiono personifikacje ludzkich cnót i przywar.  

Romańskich kolumn w strzelneńskiej bazylice jest siedem, ale tylko dwie z nich, podtrzymujące sklepienie nawy głównej, maja rzeźbiarską ornamentykę. Południowa (z prawej od wejścia) przedstawia uosobienia cnót, północna –  ludzkich przywar. To wykonana przez średniowiecznego artystę wskazówka jak trzeba żyć, jak postępować nie należy. Przedstawienia figuralne mają dydaktyczny charakter, tworzą swego rodzaju biblię ubogich. Za pomocą obrazu, nie słowa nauczano bowiem niepiśmiennych wiernych zasad nowej jeszcze religii.

Romański zrąb bazyliki powstał w  czasach budowy kościoła: rozpoczęto ją w XII wieku, konsekrowano świątynię w 1216 r.  W XVII wieku przebudowano kościół w duchu baroku i pod grubą warstwą cegły i tynku ukryto niemodne już i nie dość wyrafinowane przedstawienia. Światło dzienne ujrzały na nowo w 1946 roku, odkryte podczas naukowej penetracji kościoła.

Pozostając pod wrażeniem wyczytanej z kolumny nauki nie przegapmy innych romańskich detali jednej z najstarszych w Polsce świątyni: zatrzymajmy się przy tympanonie fundacyjnym, nad południowym wejściem. Pokazuje on fundatora, Piotra Wszeborowica, który na klęczkach ofiarowuje model świątyni św. Annie trzymającej maleńką jeszcze Matkę Boską na ręce. Tympanon nad wejściem północnym pokazuje Chrystusa na Majestacie.

Trzeci z tympanonów , poskładany z części odnalezionych podczas prac remontowych, zobaczymy w niewielkim muzeum-lapidarium zorganizowanym w kilku salkach XV-wiecznych klasztornych zabudowań. Warto zajrzeć, zwłaszcza że tam właśnie dopytamy o możliwość zwiedzania (tylko z przewodnikiem) stojącej tuż obok,  drugiej, w całości już romańskiej, budowli strzelneńskiego zespołu sakralnego. To rotunda pod wezwaniem św. Prokopa, największa w Polsce świątynia romańska postawiona na planie koła.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 14 kwietnia 2010; Aktualizacja 6 czerwca 2020;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij