Wieliczka
Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej

Najcenniejszym obiektem sakralnym w tym kościele jest wizerunek Matki Bożej Łaskawej namalowany w XVII w. na płycie kamiennej, W 1995 r. ukoronowany został papieską koroną. Cieszy się wielką czcią, zwłaszcza wśród górników.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Cezary Rudziński
Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
Bardzo ładny jest również widok tego zespołu architektonicznego od strony klasztornego ogrodu opadającego lekko w dół, w kierunku centrum miasta od strony południowej.
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej
  • Wieliczka. Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej

W północnej części Wieliczki, przy ul. Brata Alojzego Kosiby, stoi klasztor franciszkanów-reformatów z kościołem Stygmatów św. Franciszka. Stanowią one zarazem Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej, księżnej Wieliczki.

Nowo zreformowani franciszkanie zaproszeni zostali tu w roku 1623 przez radnych miasta oraz zarząd królewskich salin. W drugiej połowie XVI i na początku XVII w. Wieliczka, słynna z kopalni soli, przeżywała załamanie gospodarcze, którego następstwem był także upadek religijny i moralny. Pragnąc zaradzić przede wszystkim tym dwu ostatnim, włodarze miasta i jego najważniejszego zakładu pracy, ratunek widzieli w zakonnikach. Ich pobyt rozpoczął się od budowy, w latach 1624-26, barokowego kościoła, na który król Zygmunt III Waza przeznaczył znaczne sumy z dochodów wielickiej kopalni soli.

Pragnął także w ten sposób bronić mieszkańców, i w ogóle ten region kraju, przed innowiercami, zwłaszcza prowadzącymi wówczas ożywioną działalność arianami. Murowany klasztor, na miejsce wcześniejszych drewnianych zabudowań, wzniesiono dopiero w ćwierć wieku później, w latach 1650-55, a więc tuż przed szwedzkim „potopem”, z funduszy miejscowego żupnika Sebastiana Koszuckiego. Kościół ten był pierwszą murowaną świątynią zreformowanych franciszkanów w Polsce i stał się wzorcem dla następnych, zwłaszcza na terenie Małopolski.

Pożar i odbudowa

Niestety, 2 kwietnia 1718 roku zarówno świątynia ta, jak i budynki klasztorne, spłonęły. Dzięki ofiarności wiernych – datki zbierano także w innych kościołach franciszkanów- reformatów, już w trzy lata później odbudowano je i możliwa była ponowna konsekracja świątyni. Z tego też głównie okresu, XVIII w., pochodzi wyposażenie jej wnętrza, wykonane przez uzdolnionych zakonników. Chociaż w późniejszych latach pojawiły się także obrazy zawodowych artystów malarzy. Przede wszystkim krakowskiego malarza i grafika Michała Stachowicza (1768-1825). Autora scen historycznych, rodzajowych oraz obrazów o tematyce religijnej i portretów.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 19 września 2020; Aktualizacja 12 października 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij