Tirano
Włoski koniec Kolei Retyckich

Tirano stało się ważnym miejscem tranzytowym dzięki słynnej linii kolejowej przez przełęcz Bernina (2253 m n.p.m.) prowadzącej do głownego miasta szwajcarskiego kantonu Gryzonia (Graubünden) – Chur. Linie tę uruchomiły w 1908 r. Koleje Retyckie.
fot: Cezary Rudziński
Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
Ogromną ciekawostkę stanowią w Tirano pociągi przejeżdżające przez jego część w pobliżu bazyliki i przecinające m.in. fragment Piazza Basilica ? placu Kościelnego. W pewnym momencie zaskoczył mnie dosyć donośny sygnał ostrzegawczy, na głos którego natychmiast stanęły wszystkie pojazdy zwalniając najpierw tory kolejowe. Na nie, po chwili, powoli,, wtoczył się pociąg jadący do Szwajcarii.
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
  • Tirano. Włoski koniec Kolei Retyckich
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Naprawdę stare miasto

Stare miasto Tirano otaczają średniowieczne mury z XIV i XV w z trzema bramami (Porta): Pischiavina, Bormina i Milanese. Zachowały się też ruiny zamku Św. Marii (Sta Maria), a także kilka starych zabytkowych dużych domów nazywanych pałacami (Palazzo): Salis, Pretorio ? obecnie siedziba mera (podesty), Marinoni ? współcześnie ratusz oraz na przedmieściach Pierani i Trombini. Jest też na Starówce kościół p.w. św. Marcina (S. Martino). A na górującym nad miastem zboczu ruiny najstarszej tutejszej budowli, zamku Dosso. Wśród winnic, także na zboczach góry, kościółek Sta. Perpetua ? Świętej Perpetua.

Bazylika przy torach

Najciekawszą i najbardziej godną zobaczenia tutejszą budowlą jest Basilica Madonna di Tirano ? bazylika p.w. Wniebowstąpienia NMP, wzniesiona w 1505 roku w odległości prawie kilometra poza ówczesnymi murami miejskimi. Obok niej znajdował się klasztor, obecnie stojący przy placu Kościelnym Palazzo S. Michele. Dookoła tych budowli ? w 1578 roku bazylika otrzymała wysoką wieżę zbudowaną na planie kwadratu ? powstała początkowo druga, niezależna od Tirano osada, łącząc z czasem z nim w jedną całość. Bazylika jest bardzo interesująca zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Ma dużą i bogato zdobioną nawę główną oraz dwie boczne. W lewej, tuż koło wejścia, znajduje się ołtarz z ?cudownym? wizerunkiem Maryi. Uwagę zwraca także ołtarz główny oraz zawieszona po prawej stronie nawy stara drewniana, pięknie rzeźbiona ambona. A niemal vis a vis niej, po przeciwnej stronie, ogromne, także rzeźbione w drewnie, z metalowymi piszczałkami, stare organy.

Warto wiedzieć

Ogromną  ciekawostkę stanowią w Tirano pociągi przejeżdżające przez jego część w pobliżu bazyliki i przecinające m.in. fragment Piazza Basilica ? placu Kościelnego. W pewnym momencie zaskoczył mnie dosyć donośny sygnał ostrzegawczy, na głos którego natychmiast stanęły wszystkie pojazdy zwalniając najpierw tory kolejowe. Na nie, po chwili, powoli,, wtoczył się pociąg jadący do Szwajcarii. A po kilku minutach kolejny stamtąd do Włoch. Kursują one często, trzeba więc uważać.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 21 listopada 2014; Aktualizacja 8 grudnia 2014;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!