Szczecin
Wielkie żaglowce odpłynęły….

Żaglowce cumowały przy nabrzeżach, jachty, łódki i motorówki krążyły po Odrze, atrakcje wesołego miasteczka drenowały kieszenie rodziców, punkty handlowe i gastronomiczne zapewniały wikt (nie zawsze za rozsądną cenę)...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska (12), Iza Dunowska (3)
Szczecin. Wielkie żaglowce odpłynęły….
Na 91. jednostkach uczestniczyło w regatach ok. 3200 żeglarzy reprezentujących 36 narodowości.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Największym żaglowcem, który wpłynął do Szczecina był rosyjski „Kruzenshtern” mający długość 114,4 metrów. To czteromasztowy bark, który zbudowany został w 1926 r.  w stoczni J. C. Tecklenborg w Wesermünde. Pływał pod nazwą „Padua”  jako statek towarowy wożący do Europy saletrę z Chile i był ostatnim zbudowanym w historii wielkim żaglowcem handlowym. W 1946 r. został przekazany ZSRR w ramach odszkodowania wojennego. Pod banderą radziecką otrzymała imię Iwana Kruzenshterna, dowódcy pierwszej rosyjskiej wyprawy dookoła świata podjętej w latach 1803-06 na statkach „Nadieżda” i „Newa”. Jest statkiem szkolnym rybołówstwa.

Regaty Tall Ship Races 2013 były dla  „Shabab Oman” ostatnim rejsem. Ten największy, drewniany statek w ciągłej eksploatacji na świecie od przyszłego roku będzie pływającym morskim muzeum.  Żaglowiec powstał w szkockiej stoczni, zwodowany w 1971 r jako „Captain Scott”. Zbudowano go z drewna dębowego i sosnowego z Urugwaju. Odsprzedany w 1977 r. sułtanowi Omanu jest okrętem szkolnym omańskiej marynarki wojennej.

Warto wiedzieć

* Największym w historii żaglowcem jest nieistniejący już 5-masztowy bark „France II” wybudowany w 1911 r. w stoczni w Bordeaux. Rozbił się na rafach koralowych na Oceanie Spokojnym w 1922r. Był ze stali i miał długość całkowitą 146 m.
* Obecnie największym pływającym żaglowcem jest  5-masztowa fregata „Royal Clipper” pod banderą Luksemburga. Ten „windjammer” – „pogromca wiatrów” o długości całkowitej 134 m powstał (choć nie został w niej ukończony) w Stoczni Gdańskiej w latach 80. ubiegłego wieku jako „Gwarek”. Opracowany został przez Zygmunta Chorenia zwanego ojcem największych żaglowców świata (Pogoria, Dar Młodzieży, Mir, Iskra II, Aleksander von Humboldt, Fryderyk Chopin).
* Jedynym XVII-wiecznym statkiem na świecie jest okręt „Vasa”. Jest jedynym eksponatem Vasa Museum w Sztokholmie – muzeum jednego okrętu, otwartym dla niego w 1990 r. Ten królewski galeon króla Gustawa Adolfa zatonął po przepłynięciu około mili, w czasie próbnego rejsu w 1628 r. Wrak „Vasy” wydobyty został w 1961 r. Zachowany w ponad 90 procentach w oryginale.
* Jedynym zachowanym (i najsławniejszym) kliprem herbacianym na świecie jest „Cutty Sark”. Jest statkiem-muzeum zacumowanym w suchym doku w Greenwich. Powstał w 1869 r. w Szkocji, a jego wizerunek zdobi nalepkę szkockiej whisky o tej samej nazwie. Przez 30 lat od 1972 r. wytwórnia whisky patronowała regatom i nosiły one wtedy nazwę The Cutty Sark Tall Ships’ Races.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 13 sierpnia 2013; Aktualizacja 31 stycznia 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij