Paryż
Bogactwo Muzeum Cluny

Wchodząc do muzeum spodziewamjy się najwyższych wrażeń estetycznych. Ba, nawet największych sceptyków podzielających opinię o „mrocznych” wiekach średnich spotka zaskoczenie. Miłe. Ekspozycja muzeum ma charakter romantyczny.
fot: Halina Puławska
Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
Otoczenie wystawy tworzy dla niej odpowiedni klimat i nastrój. Miejsce przywołuje pamięć czasów. Prezentacja kolekcji w średniowiecznych i antycznych wnętrzach wzbogaca jej odbiór.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W sali gotyckiej term eksponowane są między innymi „głowy królów” z fasady portalu kościoła Saint-Denis, które strącone zostały z figur podczas rewolucji francuskiej. Odnaleziono je po dwustu latach.

Czarne ściany
 podświetlone od tyłu eksponują wmontowane weń witraże. Podziwiać można niezwykłą intensywność barw, łączenia i rysunek XII i XIII-wiecznych witraży pochodzących z paryskiej Sainte-Chapelle, z opactwa Saint-Denis, z kolegiaty w Troyes i z zamkowej kaplicy w Rouen (zdjęcia 9,10,11).

Okrągła sala pozbawiona okien przeznaczona jest na ekspozycję najsłynniejszych tapiserii – „Dama z jednorożcem”. Szary kolor ścian i przyciemnione oświetlenie wydobywa i wzmacnia barwy tkanin.

Kaplica pałacu Cluny i sąsiednie trzy sale są miejscem wystawy cyklu 12 tapiserii „Legenda świętego Stefana” z katedry w Auxerre,  wykonane w Brukseli w 1500 r.

W witrynach i gablotach rozstawionych w pomieszczeniach pałacu, oświetlonych najczęściej na żółto, podziwiać można ozdoby, biżuterię, krzyże – wykonane z miedzi, złota i srebra, wysadzane szlachetnymi kamieniami, często emaliowane. m.in.:
słynną „złotą różę” wykonaną w roku przez Minucchio da Siena dla papieża Jana XXII, Avignon – XIV w. – złoto i srebro pozłacane i emaliowane, pochodzi z katedry z Bâle (zdjęcie 12),
klamrę z orłem ze srebra grawerowanego, złoconego i emaliowanego, wysadzaną perłami i kamieniami, pochodząca prawdopodobnie z Bohemy z poł. XIV w. (zdjęcie 13),
czy też „gołębia eucharystycznego” z miedzi złoconej, emaliowaną  techniką emalii żłobkowej, wykonanego w Limoges w poł. XIII w. (zdjęcie 14).

Sale wypełniają niezwykłe Madonny, m.in.:
Madonna „uśmiechnięta” z kości słoniowej, pochodząca z Ile-de France z XIII w. (zdjęcie 15),
Madonna szafkowa – pochodząca z Pomorza z 2 poł. XIV w. (po otwarciu figury znajduje się rzeźba Tronu Łaski),
Podejść można i przywitać się z „Jezusem palmowym” z XV w. Warto zatrzymać się przy figurkach; jest tu „Szkoła”, „Obrzezanie”, „Pocałunek Judasza” (zdjęcia 16,17,18,19,20).

Warto wiedzieć

Madonny szafkowe z Pomorza znajdują się również w Polsce (w Sejnach, Konówce, Lubieszowie) oraz w Norymberdze.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 17 lutego 2010; Aktualizacja 10 października 2023;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij