Kraków
Była Mogiła, jest Nowa Huta

Warto tu zajrzeć, by uzupełnić współczesny wizerunek Nowej Huty, która "wchłonęła" w administracyjnym i architektonicznym znaczeniu opactwo. Na przeciwko klasztoru modrzewiowy kościół św. Bartłomieja z XV w. 
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Katarzyna Pąk
Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
W nowohuckim krajobrazie architektury sakralnej kolejny interesujący przykład to pierwszy kościół w socrealistycznej Nowej Hucie – Arka Pana projektu Wojciecha Pietrzyka.
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta
  • Kraków. Była Mogiła, jest Nowa Huta

Nazwa Nowa Huta przemawia do każdego: socrealizm, zakład metalurgiczny. A Mogiła? Mogiła była wcześniej. Według legendy usypana w tym miejscu dla upamiętnienia Wandy co Niemca nie chciała. A w dokumentach z XIII w. zapisano opactwo cysterskie istniejące do dziś u stóp zakładu metalurgicznego.

Warto tu zajrzeć, by uzupełnić współczesny wizerunek Nowej Huty, która „wchłonęła” w administracyjnym i architektonicznym znaczeniu opactwo. Na przeciwko klasztoru modrzewiowy kościół św. Bartłomieja z XV w.  To parafia mogilska, z polichromiami i nowym gontem sprowadzanym z Austrii.

W nowohuckim krajobrazie architektury sakralnej kolejny interesujący przykład to pierwszy kościół w socrealistycznej Nowej Hucie – Arka Pana projektu Wojciecha Pietrzyka. Budowany wbrew zakazom władz, konsekrowany w 1977 roku, może pomieścić 6 tys. osób. Ale dzięki zabiegom różnych poziomów, rozłożeniu planów, widzeniu ołtarza, nie odczuwa się jego wielkości. Wzorowany na projekcie dachu  Le Corbusiera kaplicy w Ronchamp jest kompletnym i racjonalnie zaprojektowanym kościołem o pięknym kształcie bryły budynku – płynącej arki.

Dominująca we wnętrzu rzeźba Chrystusa – Krzyż autorstwa Bronisława Chromego – idealnie komponuje się z przestrzenią wnętrza, W podziemnej Kaplicy Pojednania nietypowe w dla polskiej stylistyki, a charakterystyczne dla dłuta zakopiańskiego rzeźbiarza Antoniego Rząsy, piety polskie. Dla zainteresowanych „kamień księżycowy” w tabernakulum.

* * *

Didaskaliów architektonicznych i sakralnych jest w kościele więcej, ale zachowana przestrzeń i stylistyka wnętrza zachowuje harmonię stylistyczną. Czego nie można powiedzieć o późniejszych sakralnych budowlach Nowej Huty.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 6 sierpnia 2021; Aktualizacja 22 sierpnia 2021;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij