Neapol
Gotyk w Santa Maria Donnaregina

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Neapol ma wiele miejsc tajemniczych, ukrytych za fasadami kamienic, w ich podwórkach i w podziemiach. Odkrywamy je dochodząc do nich wiedzeni ciekawością, wydobytą z różnych zapisków informacją albo… przypadkiem.
Do miejsc takich należy gotycki, XIV-wieczny kościół Santa Maria Donnaregina Vecchia. Znajdziemy go w historycznym centrum Neapolu, przy Largo Donnaregina, uliczce dochodzącej do via Duomo z neapolitańską katedrą.
Niełatwo go odnaleźć….
Myli barokowa fasada kościoła Santa Maria Donnaregina Nuova. Umieszczony na niej afisz informuje, że znajduje się tutaj Muzeum Diecezjalne, Donnaregina Nuova, Donnaregina Vecchia, które składają się na kompleks – Complesso Monumentale Donnaregina. Muzeum Diecezjalne, otwarte w 2007 r. mieści się w nieczynnym dla kultu barokowym kościele. Pod jednym dachem gromadzi dzieła sztuki neapolitańskiej o tematyce religijnej – obrazy, rzeźbę, freski, ołtarze – pochodzące z różnych kościołów, sejfów i depozytów.
Przepiękny, bogaty w polichromie wystrój kościoła Santa Maria Donnaregina Nuova z XVII w. jest częścią muzealnej ścieżki. Idąc nią przechodzi się przez fragmencik byłego klasztoru klarysek i wychodzi niespodziewanie na wewnętrzne podwórko, przed wejście do średniowiecznego kościoła Santa Maria Donnaregina Vecchia.
Grobowiec królowej
Klasztor i kościoły Donnaregina usytuowane są w miejscu, na którym już w VIII w. istniał kompleks klasztorny, zamieszkiwany przez zmieniające się zakony, również przez franciszkanów. Klasztor został mocno zniszczony w czasie trzęsienia ziemi w 1293 r. Zaopiekowała się nim królowa Neapolu Maria Węgierska, dzięki której począwszy od 1307 r. do 1316 r. trwała jego odbudowa. Powstał gotycki klejnot, kościół, w którym królowa chciała umieścić swój grobowiec. I tak się stało.
Piękny, harmonijny pomnik grobowy królowej wykonał sieneński rzeźbiarz Tino di Camaino. Stworzył wzorcowy, charakteryzujący się harmonią proporcji gotycki pomnik grobowy z baldachimem. Rzeźba królowej umieszczona jest na sarkofagu podtrzymywanym przez cztery cnoty kardynalne: roztropność, sprawiedliwość, umiarkowanie i męstwo. Ponad nimi, na ścianie sarkofagu umieścił rzeźbiarz postacie siedmiu synów Marii, również króla Roberta Mądrego, który zlecił wykonanie tego grobowca. Przeniesiony z podziemi kościoła, grobowiec Marii Węgierskiej ustawiony jest przy ścianie po lewej stronie nawy, tuż przed wysoką pięcioboczną absydą, zwieńczoną sklepieniem krzyżowym.
Czerwonawe freski
Nawa kościoła przedzielona jest konstrukcją drewnianego chóru mniszek, położonego na czterech przęsłach wspartych na ośmiobocznych filarach. Sufit chóru zdobi drewniane kasetonowe sklepienie z koronacją Matki Boskiej, wykonane na początku XVI w. przez rzeźbiarza z Bergamo Pietro Belverte. Bogato rzeźbione drewniane stalle z XVI w., pochodzą z kościoła San Lorenzo.
Dodaj komentarz