Ateny
Keramejkos, starożytna grecka nekropolia
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Keramejkos (Kerameikos, ??????????). To jedno z ważnych miejsc w Atenach ? miejsce szczególne. Położone w północno-zachodniej części miasta, między ulicami Ermou, Peireos i Asomaton, jest około 11-hektarowym stanowiskiem archeologicznym, fragmentem jednej z największych w starożytnych Atenach demos Kerameon.
To miejsce nostalgiczne, natchnione. Wywołują takie doznania i rozproszone w terenie, wyłaniające się z zielonego tła białe kamienie i historia tego miejsca, jego dzieje i wydarzenia, które się tutaj rozgrywały, wielkie postacie, które pozostawiły na nim swój ślad i na nim spoczęły.
Cmentarz i osada garncarzy
Keramejkos było w starożytnych Atenach największą nekropolią, osadą garncarzy, malarzy wazonów i kowali, tutaj odbywały się ważne dla Aten uroczystości publiczne i stąd brały swój początek wyjątkowe, najważniejsze procesje: Dionizyjskie, Eleuzyjskie i Panatejskie. Odkryte do tej pory, najstarsze ślady ludzkiej aktywności w sferze życia i śmierci pochodzą z wczesnej epoki brązu (2700-2000 p.n.e.). To najstarsze miejsca pochówków. Cmentarz funkcjonował przez epoki: sub-mykeńską (1100-1000 p.n.e.), geometryczną (1000-700 p.n.e.) i archaiczną (700-480 p.n.e.). Używany był nieprzerwanie od 338 r. p.n.e. w epoce hellenistycznej po wczesne chrześcijaństwo – do IV w. n.e. Prawdopodobnie już w VII w. p.n.e. teren Keramejkos został podzielony na dwie części: wewnętrzną od strony miasta, która stała się osadą rzemieślniczą garncarzy i zewnętrzną, przeznaczoną na cmentarz.
Szły tędy procesje
W latach 479-477 p.n.e. – po odparciu perskiej inwazji przez Związek Helleński i z obawy Aten przed Spartą ? polityk i strateg ateński Temistokles spowodował otoczenie miasta murami, których fragment przebiegł również po Keramejkos (na osi północ-południe). Cmentarz został za murami. W murach znajdowały się dwie najważniejsze bramy prowadzące do Aten: Brama Święta (Hiera Pyle) i Brama Podwójna (Dipylon). Z Bramy Świętej, Świętą Drogą wychodziła procesja eleuzyjska do oddalonego o około 20 km Eleusis nad zatoką Kolpos Elefsinas. Tam od ok. XV w. p.n.e. odbywały się misteria eleuzyjskie poświęcone Demeter, Persefonie i Dionizosowi ? to jeden z najważniejszych kultów religijnych starożytnej Grecji. Misteria zostały zakazane w 391 r. przez cesarza Teodozjusza. Spod Bramy Podwójnej, po przygotowaniach w wybudowanym specjalnie Pompejonie, wyruszała bodaj najważniejsza procesja Aten ? Panateje, organizowana od VI w. p.n.e. Doniosła uroczystość poświęcona narodzinom Ateny miała swój finał w Partenonie na Akropolu.
Aleja zasłużonych
Również z Dipylonu, w drugą stronę, prowadziła droga ku Akademii Platońskiej w Świętym Gaju. To ?dromos?, długa na 1600 m, była po obu stronach publicznym cmentarzem, na którym spoczęli prominentni Ateńczycy. Na początku dromos znajdował się szeroki plac, wykorzystywany na publiczne, państwowe uroczystości pogrzebowe.
Dodaj komentarz