Norymberga
Kościół na fundamentach synagogi
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Piękne portale
Świątynia wzniesiona z piaskowca ma, jak już wspomniałem, fronton wychodzący na zachód, na Rynek Główny (Hauptmarkt). Od wschodu natomiast dwuprzęsłowe prezbiterium z przylegającą od południa zakrystią. Oprócz reprezentacyjnego wejścia przez portal zachodni i kruchtę, również portale w korpusie nawy. Elewacja zachodnia jest bardzo bogato dekorowana w kamieniu. Kwadratowa reprezentacyjna kruchta ma trzy wyjścia na zewnątrz i jedno wejście do nawy głównej. Główny element zdobniczy portalu zachodniego stanowi figura Marii jako Nowej Ewy z Dzieciątkiem. Na ościeżach są wizerunki królów Izraela, w narożach kruchty figury patronów diecezji bamberskiej oraz świętych: Henryka i Kunegundy oraz Wawrzyńca i Sebalda.
Pokłon cesarzowi
Pośrodku posadzki chóru uwagę zwraca duża Gwiazda Dawida przypominająca, że kościół ten stoi na fundamentach synagogi. Ciekawa jest kaplica cesarska p.w. św. Michała otoczona balkonem nad kruchtą. W prezbiterium dominuje gotyckie retabulum znane jako Ołtarz Tucherów z około 1445 roku. Nie wykonano go jednak, z fundacji tego rodu, dla kościoła NMP, lecz augustiańskiego kościoła św. Wita zburzonego w 1816 roku, z którego pochodzi. Jest to dzieło wybitnego, chociaż nieznanego z imienia artysty. Uważany jest za główne dzieło norymberskiego malarstwa tablicowego XV w.
Prace znanych mistrzów
Ze znanych twórców tutejszych arcydzieł, najwybitniejszym był rzeźbiarz Adam Krafft (1455-1509). Autor polichromowanego epitafium Rebecka ukazującego Koronację Marii przez Boga Ojca i Syna Bożego w asyście aniołów, datowanego na rok 1500. Z innych cennych zabytków w tym kościele wspomnę o dwu obrazach epitafijnych z około 1440 r. przedstawiających Zmartwychwstanie i podwójny wizerunek, z 1489 r., Archanioła Michała jako pogromcę zła i sędziego, ufundowane przez Michaela Raffaela, a wykonane w warsztacie Michaela Wolgemuta.
Männleinlaufen
Głównym magnesem przyciągającym turystów do tej świątyni, a ściślej na plac przed nią tuż przed godziną dwunastą w południe, jest pochód figurek nazywany ?Männleinlaufen? na galerii frontonu kościoła, umieszczonej pod zegarem. Rozpoczyna się on po wybiciu przez dzwony godziny od podniesienia przez trębaczy do ust instrumentów. Następnie otwierają się małe drzwiczki przez które widać siedzącego na tronie cesarza i oddających mu trzykrotnie cześć siedmiu książąt ? elektorów ubranych w czerwone płaszcze. Ta ruchoma instalacja zegarowa pochodzi z roku 1509 i sławi cesarza Karola IV Luksemburskiego, za panowania którego Norymberga zyskiwała na znaczeniu.
Dodaj komentarz