Chrudim
Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy

Obecna placówka powstała w końcu XIX w. jako Muzeum Przemysłowe. Jego zadaniem miała być jednak dokumentacja historii regionu, gdyż od początku nie ograniczało się ono tylko do tematyki przemysłowej.
fot: Cezary Rudziński
Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
Budynki zaprojektował praski architekt Jan Vejrych tworząc placyk otoczony z trzech stron budynkami.
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy
  • Chrudim. Od prehistorii po secesję Alfonsa Muchy

Bardzo ciekawe są rzemieślnicze wyroby użytkowe i artystyczne oraz tekstylne. M.in. pięknie zdobiony gotycki ornat z XV w., odzież i jej dodatki, ludowe zabawki i ozdoby choinkowe, wyposażenie mieszkań. Wśród nich skrzynie, zamki do drzwi, klucze, przedmioty użytkowe i dekoracyjne, m.in. rzeźbione w kości słoniowej, biżuteria, olejowy zegar chiński z połowy XIX w. W zbiorze numizmatów znajduje się m.in. przepięknie zachowany srebrny denar księcia Brzetysława I z lat 1037-1055, w sfragistyce metalowe i lakowe pieczęcie. Jest też trochę obrazów i grafiki. W bibliotece rękopisy i pierwodruki, m.in. iluminacje ksiąg rękopiśmiennych z roku 1670.

Plakaty sprzed wieku

W zbiorach przyrodniczych wypchane ptaki i zwierzęta, zasuszone rośliny, kości wymarłych już zwierząt, trochę eksponatów paleontologicznych, a także dzieł sztuki: sztychów, obrazów, polichromowanych rzeźb drewnianych z XVIII wieku itp. W sumie, w porównaniu z innymi regionalnymi zbiorami jakie znam w Czechach, obiektów rewelacyjnych jest tu stosunkowo niewiele. Ale przynajmniej niektóre z wymienionych warte są dokładniejszego obejrzenia. Najciekawsze przedstawione są w muzealnym katalogu – przewodniku z tekstami w języku czeskim i angielskim.

Chlubą muzeum jest natomiast kolekcja secesyjnych plakatów czeskiego artysty malarza i grafika Alfonsa Muchy (1860-1939). Był on jednym z czołowych przedstawicieli secesji i fin de sièclu. Studiował w ASP w Monachium i Akademii Julian w Paryżu, w którym zamieszkał. Przez pewien czas dzielił pracownię z Paulem Gauguin. Z dużymi sukcesami malował plakaty teatralne i reklamowe, kalendarze, okładki i tytuły czasopism. Projektował pocztówki oraz obrazy do druku na jedwabiu. Przez 18 lat malował cykl „Epopeja Słowian” składający się z 20 obrazów o rozmiarach 7,3 na 9,1 m.

Ilustrował na nich wydarzenia od prehistorii do XIX wieku. Jego ulubioną tematyką były portrety kobiet. Projektował też biżuterię, rzeźby oraz witraże. Zaprojektował godło państwowe Czechosłowacji oraz jej pierwsze znaczki pocztowe i banknoty. Znajdująca się w chrudimskim muzeum kolekcja składa się z 42 jego plakatów wystawionych w salach na parterze. Wszystkie opublikowane zostały w wydanym przez muzeum albumie. W ekspozycji znajdują się również zaprojektowane przez artystę secesyjne talerze. Muzeum organizuje też wystawy czasowe.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij