Litomyšl
Portmoneum w nowej odsłonie
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Ze ścian, sufitów, mebli i innych sprzętów domowych zwiedzających atakują demony, węże i dziwne stwory, czy wirujące krasnoludki, będące płodami niezwykłej artystycznej wyobraźni. Uspokajają, co prawda, też trochę zaskakująca Madonna z Dzieciątkiem, sceny biblijne, grające, w stylu baroku, aniołki, czy górskie pejzaże. Ale jest także tropikalna puszcza z barwną zwierzyną i ptactwem, artystyczne cytaty ze świętej hinduistycznej pieśni Bhagawadgity, czy symbol nieskończoności: wąż pożerający w kręgu własny ogon.
A co w rzeczywistości?
Dla człowieka oglądającego zarówno całość, jak i detale tych malowideł, są one czymś niezwykłym, ocierającym się trochę o szaleństwo. Specjaliści „rozszyfrowali” jednak te sceny, doliczyli się ich 28 i opisali, z zaskakującą niekiedy dokładnością i lokalizacją. I umieścili na planach tych pokoi. Zainteresowani mogą zapoznać się z tymi opisami na miejscu, także w języku polskim. Tak np. nr 1, to widok ze szczytu Jaworšček na dolinę rzeki Socza i miasteczko Bolec w Słowenii. Przez dolinę tę przebiegała linia frontu podczas pierwszej wojny światowej, w której, na froncie włoskim, walczył artysta. Są alegorie: powietrza (nr 3), ognia (nr 4), wody (nr 7), ziemi (nr 8).
A także „Romantyczny sen wiejskiego młodzieńca prawdopodobnie o weselu grabieżczego rycerza” (nr 9). „Wieczór na wzgórzu szubienicznym. Typowy kadr z „Krwawej powieści” – cytuję oczywiście za wspomnianą informacją. Czy „Josef Váchal przedstawiony jako Flecista z Hammeln w rozmowie z krasnoludkami, duchami i zwierzętami”. W stylu dzieł Váchala: „Nowego psałterza piekielnego” i „Ogródka diabła” (nr 11). I kolejnych kilkanaście w stylu malarstwa Edvarda Muncha, aluzji do Albrechta Dürera, Františka Kupki, czy… kiczu barokowego.
Nie tylko malarstwo ścienne
Nawiązują niemal do wszystkich, znanych wówczas kierunków sztuki. Ale także wątków religijnych: „Mistyczne rozważania nad Ukrzyżowaniem” (nr 20), „Medytacja o szacunku dla Maryi Panny” (nr 21), „Pokusy diabelskie św. Antoniego” (28), „Rozważania nad bożymi zasadami w chrześcijaństwie oraz religiach orientalnych” (nr 24) i inne o tematyce biblijnej („Adam i Ewa”, nr 14) i religijnej. Wszystko to razem stykające się ze sobą, niekiedy nawet przenikające. Lub wydzielone np. na ścianach bocznych czy drzwiach szaf lub łóżku. Częściowo pokrytych dodatkowo płaskorzeźbami lub innymi dekoracjami snycerskimi i jaskrawymi farbami.
Dodaj komentarz