Szpindlerowy Młyn
Stoki pod opieką świętego Piotra
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Szpindlerowy Młyn ma dwa główne ośrodki narciarskie. Svatý Petr jest większym i atrakcyjniejszym z nich. Bo choć łączna długość tras jest praktycznie taka sama jak na Medvědínie (12 km) to jednak skonfigurowane są tak, że ciekawiej można dobierać zjazdy.
Samochód najlepiej zostawić na parkingu Hromovka. Jest duży, wygodny i pod samym wyciągiem, ale za to z rana do kas mogą się tu ustawiać kolejki. Czteroosobowy wyciąg krzesełkowy ma tu 1400 m. Równolegle do niego w dół prowadzą dwie trasy, obie mają po półtora kilometra i 340 metrów różnicy poziomów, ale jedna jest oznaczona jako łatwa, druga – jako średniotrudna. Nie widzę różnicy.
Alpejskie trasy na górze Pláň
Z tej łatwej odchodzą co najmniej trzy łączniki, którymi da się przejechać pod inne krzesło, także czteroosobowe ? na Pláň (1198 m n.p.m.). Wyciąg ma prawie 1600 m i pokonuje 450 m w pionie. Tu znajdują się trasy rekomendowane przez FIS, na których raz po raz rozgrywane są zawody, także pucharu świata w narciarstwie alpejskim. Trasy są w zasadzie dwie i obie mają po dwa kilometry: jedna jest średniotrudna, druga oznaczona tak samo w górnym odcinku, w dolnym ? na czarno jako trudna. I taka jest w istocie, można jednak objechać trudniejszy odcinek przerzucając się łącznikiem na sąsiedni stok.
Archaicznie, ale bez kolejki
Trudny odcinek obsługuje dość starożytne dwuosobowe krzesełko, które ma kontynuację orczykiem. Ta kombinacją także dostaniemy się na Pláň, blisko górnej stacji krzesełka. Warto korzystać z tej możliwości, bo gdy do nowoczesnego wyciągu ustawia się długa kolejka, tu jest pusto. Straszy ściana czarnej trasy (długość 1375 m, przewyższenie 450 m). Kiedy wydostaniemy się na Pláň pojawią się możliwości komponowania długich spokojnych, ale wcale nie nudnych zjazdów. Do dolnej stacji kolejki na ten szczyt przez stoki przy wyciągu Hromovka będzie stąd 2,7 km, do dolnej stacji wspomnianej kolejki ? ponad trzy.
Nocne zjazdy na Hromovce
Nocne zjazdy możliwe są na czerwonej Hromovce i na dolnym odcinku trasy przy dwuosobowym krześle (wysiada się po drodze nie wyjeżdżając na trudny odcinek). Do kompleksu Svatý Petr należą także dwa, pozostające w pewnym oddaleniu wyciągi: Krakonoš i Stoh. Nie są skomunikowane z trasami głównym terenem narciarskim. Obie trasy mają po 750 metrów, przy różnicy wzniesień odpowiednio 280 i 220 metrów. I obie są w zasadzie średniotrudne, ale Stok na Stohu oznaczono w połowie jako trudny.
Warto wiedzieć
W pobliżu dolnej stacji kolejki na Pláň jest rampa dla snowboardzistów.
Czy wiecie, że według najnowszych danych Europejskiego Centrum Konsumenckiego, ceny skipassów w czeskich ośrodkach narciarskich są najniższe w Europie. Badaniem objęto 400 centrów narciarskich w 26 krajach Europy. Czeskie ośrodki zakwalifikowały się jako najtańsze w kategorii ośrodków oferujących od dwóch do dziesięciu kilometrów tras zjazdowych.
Tegoroczny sezon (2017/18) przyniesie nowość, którą jest Audi Track, czyli profesjonalna trasa do slalomu giganta z pomiarem czasu otwarta dla publiczności. Co rano będzie wytyczana na nowo na czarnej trasie w górnej części stacji Svatý Petr. Każdy będzie mógł spróbować swoich sił na trasie zawodniczej od startu do samej mety. Będzie także można porównać swój czas z czasem najlepszego i najsłynniejszego czeskiego narciarza zjazdowego Ondřeja Banka.
9.02.2019. Dziś tam byłem i niezłe korytka na tej trasie ( Audi Track). Dodatkowo lodzik.
Tak wiec ta trasa jest nieprzygotowana, ale oczywiście zjechać sobie można
i się sprawdzić.