Altefähr
Suchą nogą przez Bramę Rugii

Autorka: Anna Ochremiak
Przeprawa promowa istniała tu prawdopodobnie od początku XIII w. Dziś funkcjonuje tu jedyne stałe – kolejowe, drogowe, rowerowe i piesze – połączenie największej niemieckiej wyspy ze stałym lądem.
fot: Anna Ochremiak
Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
Z plaży i z mariny rozciąga się przepiękny widok na hanzeatycki Stralsund.
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii
  • Altefähr. Suchą nogą przez Bramę Rugii

Nazwa nadmorskiego kurortu, położonego na południowym krańcu największej niemieckiej wyspy doskonale tłumaczy historyczną rolę tego miejsca.

Altefähr to „stary prom”, czy może szerzej – „stara przeprawa promowa”. Miejscowość leży dokładnie naprzeciwko znacznie większego miasta Stralsund, po rugijskiej stronie cieśniny Strelasund, która oddziela wyspę od stałego lądu. Nazywana bywa Bramą Rugii.

Osiem wieków przeprawy

Przeprawa promowa istniała tu prawdopodobnie od początku XIII w, a pierwsza pisemna o niej wzmianka znalazła się w dokumencie z 1240 r., w którym książę rugijski Wisław I zwalniał Stralsund z ceł. Połączenie między Stralsundem i Altefähr było przez stulecia najważniejsze dla całej Rugii. Dokument z 1695 r. stwierdza, że obsługiwało ją 12 dużych i 8 małych łodzi i że była to jedyna przeprawa upoważniona do transportu koni i innych dużych zwierząt gospodarskich. Pod koniec XIX wieku przeprawa promowa między Rugią i Stralsundem osiągnęła największą przepustowość a przewożono głównie produkty rolne. Wraz ze wzrostem popularności nadmorskich kurortów na Rugii, w pierwszych latach XX w. przez Strelasund przepływało nawet 90 par promów dziennie. Dziś przez cieśninę kursuje niewielki stateczek, ale tylko w sezonie turystycznym.

Przez groblę i zwodzony most

Pierwszą stałą przeprawą na wyspę była, ukończona w 1937 roku, grobla Rügendamm. Ma ona w sumie blisko 2600 m długości i składa się z grobli, dwóch stałych mostów i mostu zwodzonego w części środkowej. Ten ostatni ma 133 m długości i łączy ląd stały z mniejszą wyspą Dähnholm. Dziś przez groblę przebiega droga lokalna, linia kolejowa Stralsund-Sassnitz, oraz ścieżka dla pieszych i rowerzystów. Stalowa konstrukcja mostu zwodzonego jest podnoszona codziennie o stałych porach, co umożliwia przepływanie statków przez Strelasund.

Największy most wantowy w Niemczech

Gdy na przełomie wieków, z powodu wielkiego natężenia ruchu, grobla przestała spełniać swoją rolę pojawiła się konieczność wybudowania nowej przeprawy. Po trzyletniej budowie w 2007 r. otwarto Rügenbrücke – największy most wantowy w Niemczech. Pylon nowego mostu ma wysokość prawie 128 m, jezdnię podtrzymuje osiem stalowych lin a długość przeprawy sięga 4100 m. Jest przeznaczony wyłącznie dla ruchu samochodowego. Ma trzy pasy ruchu, z których środkowy służy do jazdy z lub na wyspę, zależnie od natężenie ruchu. W najwyższym punkcie most wznosi się na 42 m ponad lustro wody co umożliwia przepływanie statków.

Przeprawa w herbie

O historii przeprawy na Rugię symbolicznie opowiada herb Altefähr. Zatwierdzono go dopiero w 2003 r., ale zaprojektowano według sztuki heraldycznej. Na niebieskim tle symbolizującym wody Strelasund znajduje się srebrna łódź, przypominająca tę, jaka od stuleci obsługiwała przeprawę. Złoty element nazywany w heraldyce kołnierzem turniejowym a przypominający nieco wieloprzęsłowy most odnosi się do pierwszej stałej przeprawy – Rügendamm.

Z widokiem na Stralsund

W 2016 r.  Altefähr zyskało status uzdrowiska, co niejako ukoronowało jego 150-letnią tendencję rozwoju. Jest coraz bardziej popularnym miejscem wypoczynku mieszkańców Stralsundu i turystów z głębi kraju. Na co dzień jest ciche i spokojne, ożywa w letnie weekendy licznymi imprezami. W 2014 roku plaża i nadmorski park zostały zagospodarowane na nowo. Oprócz naturalnych, trawiastych terenów wypoczynkowych (nie ma piasku) znajdują się tam również schody kąpielowe i podjazd dla osób niepełnosprawnych, niewielka marina i przystań promowa. Z plaży rozciąga się przepiękny widok na hanzeatycki Stralsund z wieżami kościołów, spichlerzami, nowoczesnym gmachem Oceanarium, portem jachtowym i – oczywiście – Rügenbrücke.

* * *

Spacerując po Altefähr warto zajrzeć do kościoła św. Mikołaja, którego początki sięgają XV w, ale był wielokrotnie niszczony i przebudowywany. Otacza go niewielki cmentarz z ciekawymi, starymi nagrobkami. Wśród zabudowy znajdziemy tradycyjne rugijskie domy, dawne i wzorowane na nich współczesne.

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij