Paryż
Tajemnica jednorożca z Cluny
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Czas opuścić baśniowy świat marzeń. Wyszłam, aby schronić się w lesie jednorożca. Ogród mediewalny jest trzecim elementem tej układanki, w której zabytkowe gmachy muzeum, jego kolekcja i ogród wzajemnie się dopełniają (zdjęcia 1,2,3). Założenie ogrodu w aktualnym kształcie nie miało na celu odtworzenia ogrodu średniowiecznego benedyktynów, lecz ułożenie specyficznej mozaiki krajobrazowej, inspirowanej dziełami muzealnej kolekcji – przede wszystkim tapiseriami.
Ogród zajmuje powierzchnię 5 tys. m kw. i podzielony jest na 11 części, które symbolicznie odtwarzają ogród średniowieczny. Jest więc „las jednorożca” obsadzony drzewami z niderlandzkich tapiserii – leszczyną, czarnym bzem, ostrokrzewem i bluszczem płożącym się po ziemi. W pobliżu kaplicy usytuowany jest taras ogrodowy podzielony drewnianymi podestami. Jest tutaj „ogródek uprawny” – z cebulą, sałatą, kapustą i ogórkami; „ogródek medyczny” z najbardziej popularnymi w średniowieczu gatunkami roślin medycznych – miętą, rutą, bylicą. Jest „łąka” z kanałami wodnymi, obsadzona trawą i kwiatami, nawiązująca do ogrodu Eden i „ogród zakochanych” z ławą biegnącą wzdłuż rabaty z różami i fiołkami. „Ogród niebiański” wypełniony kwiatami symbolizującymi Marię – różami, liliami, piwoniami i irysami, a waleriana, goździki i róże otaczają dalsze ścieżki. Plac Paula Painlevé przed muzeum wypełniony jest „ogrodem tysiąca kwiatów” z tła tapiserii.
Warto wiedzieć
* Ogród mediewalny udostępniony w 2000 roku zaprojektowali architekci krajobrazu Eric Ossart i Arnaud Maurières.
* W muzeum Cluny znajduje się 70 tapiserii, z których najbardziej znanymi i cennymi są serie: „Dama z jednorożcem”, „Legenda św. Stefana” i „Uwolnienie św. Piotra”.
* Tapiseria to jednostronna tkanina służąca do dekoracji ścian. Potocznie używa się tego terminu wymiennie z nazwami arras i gobelin. Arrasy wawelskie to tapiserie wykonane w Brukseli według projektów malarzy flamandzkich w połowie XVI w.
Poczytaj więcej o okolicy:
Zajrzyj na te strony:
- Muzeum Cluny (Musée national du Moyen Âge)
10 ego lutego inaugurowano w Muzeum Średniowiecza Cluny wystawę Paris, ville rayonnante poświęconą arcitekturze paryskich kościołów XIII sto wiecznych ? fazy gotyku zwanej gotykiem promienistym (rayonnant).
W XIII wieku Paryż znajduje się w apogeum rozwoju demograficznego, plitycznego ? staje się artystycznym odniesieniem dla całej Europy . Wtedy powstają Katedra Notre Dame, Święta Kaplica?.wiele innych budowli , niezliczona ilość typowych dla tego okresu rzeźb.
Wystawa potrwa do 24 ego maja, warto wstąpić?.
TAJEMNICA JEDNOROŻCA do dziś budzi kontrowersje. Najchętniej przytaczana hipoteza tłumaczy te scenę jako symbol tak zwanego przez starożytnych filozofów liberum arbitrium czyli wolnej woli i oceny, ? ? mon seul désir ? moje marzenie albo wręcz moja jedyna wola. Dla Sokratesa czy Platona liberum arbitrium to zdolność czynienia dobra mimo zniewalających zmysłów, nawet wbrew nim.
Dama odkłada do szkatułki klejnoty które przed chwilą nosiła rezygnuje z pasji którą powodują niekontrolowane zmysły.
Ostatnia tapiseria byłaby więc symbolem ZRZECZENIA siłą własnej, niezależnej woli.
Anka