Jarocin
Tu działają kolejowi entuzjaści

Ogromne wrażenie zrobiły na mnie wielkie lokomotywy przed i po renowacji. Żal mi wagonów towarowych i pasażerskich w tragicznym stanie...  Może doczekają renowacji.
fot: Waldemar Rusek
Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
W roku 1992 zakończono eksploatacje parowozów w lokomotywowni. Dwa lata później wichura zerwała większość dachu nad halą.
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści
  • Jarocin. Tu działają kolejowi entuzjaści

W grudniu 2010 r. PKP zrezygnowały z korzystania z hali postojowej lokomotyw kończąc w ten sposób okres ponad 120. lat zarządzania parowozownią przez koleje państwowe. Wtedy zarządzanie całym kompleksem przejęło Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej. Wymagało to wielu działań, czasem natychmiastowych, w tym: zabezpieczenia obiektów przed włamaniem, podłączenia mediów, transportu do parowozowni eksponatów o dużych gabarytach (lokomotywy), ochrony terenu i eksponatów przed kradzieżami i dewastacją. Prowadzone są renowacje eksponatów i remonty infrastruktury parowozowni.

Działalność Towarzystwa opiera się na współpracy z wolontariuszami. Aby zwiększyć wiarygodność swojej działalności i zabezpieczyć zbiory Towarzystwo powołało Muzeum Parowozownia Jarocin, którego regulamin zaakceptował w roku 2012 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej zajmuje się ratowaniem dziedzictwa kolejowego i popularyzacją historii kolejnictwa. Prowadzi renowacje eksponatów w bardzo złym stanie – skorodowanych i niesprawnych. Prace te są okazją do organizacji warsztatów konserwatorskich. Postęp prac zależy od możliwości finansowych towarzystwa i wolontariuszy.

Towarzystwo prowadzi też działalność wystawienniczą, organizuje zajęcia dla szkół i ogólnodostępne imprezy w muzeum. To Drzwi Otwarte, Festyn Kolejowy, Dzień Kolejarza, wystawy związane z wydarzeniami historycznymi, przejazdy pociągów retro. Dzięki współpracy z innymi organizacjami na czas tych wydarzeń sprowadzane są do jarocińskiej parowozowni zabytkowe czy współczesne pojazdy kolejowe, zabytki motoryzacji albo grupy rekonstrukcji historycznej. W muzeum mają miejsce spektakle teatralne, koncerty czy sesje zdjęciowe.

Co można zobaczyć

W zbiorach muzeum znajduje się wiele urządzeń, dokumentów i przedmiotów związanych z kolejnictwem oraz ponad 80 sztuk taboru. Na stronie muzeum wymieniono ważniejsze eksponaty:
* 11 lokomotyw spalinowych,
* 1 lokomotywa elektryczna,
* 7 lokomotyw parowych,
* 49 wagonów towarowych
* 8 wagonów specjalnych, wśród których najciekawsze to wagon apteczno-opatrunkowy, amerykański dźwig kolejowy czy pług odśnieżający.
* tabor wąskotorowy.
Kolejnymi eksponatami są elementy sterowania i pamiątki związane z koleją.

Na imprezę lub na zamówienie

Zwiedzanie Muzeum Parowozownia Jarocin możliwe jest w ramach ogólnodostępnych wydarzeń organizowanych przez Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej lub indywidualnie, po wcześniejszym umówieniu terminu. Warto wspierać działalność muzeum chociażby kupując bilet.

Istnieje też inne zrzeszenie entuzjastów kolei pod nazwą Stowarzyszenie Szerokim Torem, które patronuje działalności Jarocińskiej Kolei Drezynowej. Dysponuje ono drezynami pedałowymi własnej konstrukcji. Napędzane są tak jak rower przez deptanie na pedały. Te drezyny mają dwie pary pedałów. Może tam jechać od 4 do 6 osób.

Stowarzyszenie organizuje płatne przejażdżki drezynami na trasie nieczynnej linii kolejowej nr 360 między Brzostowem Wlkp. a stacją Góra. Trasa ma ok. 5 km. Malownicza wycieczka z leśnymi i polnymi pejzażami może zachwycić. Sezon trwa od maja do końca października. Można uczestniczyć w imprezach okolicznościowych lub zarezerwować indywidualny przejazd.

Moje wrażenia?

O Muzeum Parowozownia Jarocin dowiedziałem się od znajomego. Potem znalazłem więcej muzeów starego taboru kolejowego. Ogromne wrażenie zrobiły na mnie wielkie lokomotywy przed i po renowacji. Żal mi wagonów towarowych i pasażerskich w tragicznym stanie…

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 23 listopada 2025; Aktualizacja 23 listopada 2025;
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij