Przełęcz św. Gotharda
Ekspresem przez tunele i mosty
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Przemierzając linię św. Gotharda podziwiamy krajobrazy, podziwiamy jej inżynierię i wirtuozerię. Ale widzieć trzeba też ?krew i pot? znaczące ten szlak. Czapki z głów!
Warto wiedzieć
* Linię kolejową Gotharda budowano jako międzynarodowe połączenie z udziałem kapitałów Niemiec i Włoch.
* Inżynierem-konstruktorem linii Gotharda był pochodzący z Genewy Louis Favre, który nie doczekał końca budowy ? umarł na zawał w jednym z tuneli w 1879 r.
* Niebawem (za osiem lat) powinien zostać otwarty Gothard Base Tunel ? najdłuższy kolejowy tunel (podwójny) liczący 57 km i łączący Erstfeld z Bodio. Czy przejazd nim będzie interesujący? Tylko z powodu jego długości i prędkości 250 km/h, z jaką pociągi będą go przemierzać. Przejazd pociągiem z Lucerny do Chiasso skróci się niemal o połowę. Następny rekord, następny wyczyn.
* Drogowy tunel o długości 16 km 918 cm pod przełęczą Gotharda oddano do użytku w 1980 r.
* Budowa Diabelskiego mostu owiana jest legendami. Jedna z nich mówi, iż pewien obcokrajowiec zaoferował swoją pomoc mieszkańcom gór pragnącym mostu przez wąwóz. W zamian za jego zbudowanie zażyczył sobie życia pierwszej osoby, która most przekroczy. Most stanął w ciągu trzech dni. Dla mieszkańców było to nienaturalne zjawisko ? puścili więc przez most koziołka, a ?obcokrajowiec?, aby ich ukarać, cisnął w most kamieniem. Chciał go zburzyć. Chybił. Ów kamień ? głaz o wadze 220 ton został w 1977 r. ustawiony obok A2, w pobliżu Göschenen.
* Drewniany ?Diabelski Most? służył do końca XVI w. Zastąpiony został mostem kamiennym. To tym mostem kroczyła armia feldmarszałka Rosji Suworowa w czasie kampanii włoskiej w 1799 r. W setną rocznicę tego marszu wbudowano w ścianie obok mostu pomnik z napisem cyrylicą ku pamięci towarzyszy feldmarszałka, którzy stracili życie w czasie marszu przez Alpy. A most ? niestety ?poległ?, zniszczony nawałnicą wodną w 1888 r.
* Drugi ? również kamienny most zbudowany został w 1830 r. Połączono go z okalającą ścianę wąwozu drogą (wtedy przewidzianą dla dyliżansów). Wówczas to zbudowano również urokliwą drogę, wijącą się serpentyną po stromiźnie doliny Tremolo.
* Trzeci kamienny most, współczesny, zbudowany został obok drugiego, trochę wyżej, w 1958 r. Ten most wpada do tunelu przebitego w ścianie wąwozu.
* Pomiędzy drugim mostem z 1830 r., a trzecim z połowy XX w., widoczne są fundamenty pierwszego mostu.
Dodaj komentarz