Przełęcz św. Gotharda
Ekspresem przez tunele i mosty

Masyw Alp Lepontyjskich, z najbardziej chyba znaną przełęczą alpejską św. Gotharda, naszpikowany jest mostami i tunelami. Biegnie tędy najważniejsza autostrada szwajcarska (A2) łącząca północ z południem oraz linia kolejowa Gotharda z Lucerny przez Schwyz do Chiasso.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Halina Puławska
Przełęcz św. Gotharda. Ekspresem przez tunele i mosty
Tranzyt przez Przełęcz św. Gotharda jest stosunkowo młody, chociaż przełęcz nie jest wysoka ? ma tylko 2108 m n.p.m. Dostępu do niej strzegł bowiem od północy pięciokilometrowy wąwóz Schöllenen Gorge, ciągnący się wzdłuż Rzeki Reuss, z litą granitową skałą od Göschenen do Andermatt.
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Przemierzając linię św. Gotharda podziwiamy krajobrazy, podziwiamy jej inżynierię i wirtuozerię. Ale widzieć trzeba też ?krew i pot? znaczące ten szlak. Czapki z głów!

Warto wiedzieć

Linię kolejową Gotharda budowano jako międzynarodowe połączenie z udziałem kapitałów Niemiec i Włoch.
Inżynierem-konstruktorem linii Gotharda był pochodzący z Genewy Louis Favre, który nie doczekał końca budowy ? umarł na zawał w jednym z tuneli w 1879 r.
Niebawem (za osiem lat) powinien zostać otwarty Gothard Base Tunel ? najdłuższy kolejowy tunel (podwójny) liczący 57 km i łączący Erstfeld z Bodio. Czy przejazd nim będzie interesujący? Tylko z powodu jego długości i prędkości 250 km/h, z jaką pociągi będą go przemierzać. Przejazd pociągiem z Lucerny do Chiasso skróci się niemal o połowę. Następny rekord, następny wyczyn.
Drogowy tunel o długości 16 km 918 cm pod przełęczą Gotharda oddano do użytku w 1980 r.
Budowa Diabelskiego mostu owiana jest legendami. Jedna z nich mówi, iż pewien obcokrajowiec zaoferował swoją pomoc mieszkańcom gór pragnącym mostu przez wąwóz. W zamian za jego zbudowanie zażyczył sobie życia pierwszej osoby, która most przekroczy. Most stanął w ciągu trzech dni. Dla mieszkańców było to nienaturalne zjawisko ? puścili więc przez most koziołka, a ?obcokrajowiec?, aby ich ukarać, cisnął w most kamieniem. Chciał go zburzyć. Chybił. Ów kamień ? głaz o wadze 220 ton został w 1977 r. ustawiony obok A2, w pobliżu Göschenen.
Drewniany ?Diabelski Most? służył do końca XVI w. Zastąpiony został mostem kamiennym. To tym mostem kroczyła armia feldmarszałka Rosji Suworowa w czasie kampanii włoskiej w 1799 r.  W setną rocznicę tego marszu wbudowano w ścianie obok mostu pomnik z napisem cyrylicą ku pamięci towarzyszy feldmarszałka,     którzy stracili życie w czasie marszu przez Alpy. A most ? niestety ?poległ?, zniszczony nawałnicą wodną w 1888 r.
Drugi ? również kamienny most zbudowany został w 1830 r. Połączono go z okalającą ścianę wąwozu drogą (wtedy przewidzianą dla dyliżansów). Wówczas to zbudowano również urokliwą drogę, wijącą się serpentyną po stromiźnie doliny Tremolo.
Trzeci kamienny most, współczesny, zbudowany został obok drugiego, trochę wyżej, w 1958 r. Ten most wpada do tunelu przebitego w ścianie wąwozu.
Pomiędzy drugim mostem z 1830 r., a trzecim z połowy XX w., widoczne są fundamenty pierwszego mostu.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij