Furka
Samochodem i pociągiem przez przełęcz
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Gdy czytałem opowiadania o przejeździe Glacier Expressem przez Oberalp i Disentis przypomniała mi się moja podróż tą samą trasą lecz samochodem. To było ciekawe przeżycie.
Samochodowa przeprawa przez przełęcz Furka jest atrakcją samą w sobie. Droga jest wąska i kreta, miejscami trochę dziurawa i miejscami pozbawiona barier, prowadzi nad urwiskiem. Doprowadza niemal do czoła lodowca Rodanu, z którego wypływa potok źródłowy tej potężnej rzeki.
Najwyżej w Szwajcarii
Przełęcz Furka (po niemiecku Furkapass) ma wysokość 2436 m n.p.m. i jest najwyższą przełęczą w Szwajcarii, którą można pokonać samochodem. Oddziela Alpy Lepontyjskie od Alp Berneńskich, a tym samym szwajcarskie kantony Wallis (Valais) i Uri. W kantonie Uri najbliższą miejscowością jest Realp (w dolinie rzeki Reuss), w Wallis ? Oberwald w dolinie Rodanu. Przebiega tędy dział wodny między zlewiskami mórz Północnego i Śródziemnego. Nazwa przełęczy pochodzi z łaciny, od słowa furca, które oznacza dwuzębne widły (albo też widelec).
Jak niegdysiejsze dyliżanse
Przez przełęcz Furka prowadzi droga jezdna, którą zbudowano w latach 1864-66. Wije się ona ostrymi serpentynami na długości około 40 kilometrów i jest dość wąska. Średnia jej szerokość wynosi około 4,2 metra. Droga ta miała znaczenie strategiczne, dlatego w znacznej części koszty budowy sfinansował rząd federalny. Utrzymywano tu połączenie pocztowe obsługiwane przez dyliżanse. Droga jednak przejezdna była (i jest) tylko latem.
Dwa tunele
Pod przełęczą przebito dwa tunele. Jako pierwszy w 1926 r. otwarto Furka-Scheiteltunnel na wysokości 2160 m. Jest najwyżej położonym tunelem w Szwajcarii i pozwolił na poprowadzenie linii kolejowej Furka-Oberalp-Bahn z Brig do Disentis. Linię o rozstawie torów 1000 mm (waskotorówka) zaczęto budować w 1911 roku, ukończono wraz z otwarciem tunelu. W latach 40. ubiegłego wieku linię zelektryfikowano. Nadal jednak przeprawa zamykana była na zimę. Dopiero wybudowanie w 1982 roku długiego na 15,4 km i położonego zaledwie na wysokości 1369 metrów n.p.m. Furka-Basistunnel pozwoliło na eksploatacje linii kolejowej także zimą. Tędy kursuje teraz Glacier Express. Umożliwiło to też przejazd miedzy kantonami samochodem: auta przewożone są koleją na lawetach. Przeładunek odbywa się w Realp i Oberwald. Przejazd tunelem trwa około 15 minut.
Turystycznie nadal górą
Wraz z otwarciem tunelu bazowego (dolnego) górna linia kolejowa została zamknięta. Zdjęto trakcję elektryczną, planowano nawet demontaż torów, ale został powstrzymany przez miłośników kolei. Postanowili oni wykorzystać linię jako atrakcję turystyczną. W 1992 roku, czyli po dziesięciu latach od zamknięcia, uruchomiono pierwsze kursy turystyczne zabytkowymi składami, a w 2010 cała trasa została ponownie otwarta dla ruchu turystycznego. Oczywiście nadal tylko latem. Kursuje tu Dampfbahn Furka-Oberalp. Ciekawostka tej wycieczki jest przejazd przez składany most stalowy Steffenbachbrücke. Początkowo wybudowano w tym miejscu most stały, był on jednak niszczony regularnie przez lawiny i dlatego zastąpiono go mostem zdejmowanym w zimie, gdy kolej i tak nie kursuje. Drugą ciekawostka jest fakt, że parowozy obsługujące przejazdy turystyczne sprowadzono aż z Wietnamu! Wyjechały tam po elektryfikacji szwajcarskiej kolei i? przetrwały. Turystyczne pociągi kursują z Realp do Oberwald.
Warto wiedzieć
* By zobaczyć lodowiec Rodanu najlepiej zatrzymać się przy hotelu Belvedere na wysokości 2272 m n. p. m.
* Na przełęczy stoi tablica z wysokością 2436 m. n.p.m. Ale według współczesnych pomiarów Furka ma tylko 2429 m.
* W roku 1964 na przełęczy Furka kręcono niektóre sceny filmu Goldfinger, w którym w rolę Jamesa Bonda wcielił się Sean Connery.
Dodaj komentarz