Ateny
Tu metro jest jak podziemne muzeum
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Szczególnym, znaczącym odkryciem jest rzymska łaźnia z przełomu III i IV w. zlokalizowana przy ulicy Amalias, na terenie Parku Narodowego, którą ze względu na znaczenie pozostawiono w pierwotnym miejscu, a przesunięto planowany szlak metra.
Antyki na peronach
Budowa metra w latach 90. ub. wieku: linii 2 (czerwonej) i 3 (niebieskiej), była wspaniałym pretekstem do rozpoczęcia w Atenach wielkich wykopalisk archeologicznych; prowadzono je na powierzchni 79 tys. metrów kw. odkrywając ponad 50 tys. starożytnych reliktów. Najważniejsze odkrywki przeprowadzone zostały na obszarze czterech stacji: Syntagma, Kerameikos, Monastiraki i Akropoli. Z uwagą poruszano się i na innych obszarach, na których natrafiano na fragmenty starożytnych domostw czy cmentarzy (jak Evangelismos czy Dafni). Na wielu stacjach eksponowane są znaleziska z tego terenu, opatrzone tablicami z informacją o ich pochodzeniu; tworzą one wyjątkowe „ukryte miasto”, podziemne muzeum ateńskiej cywilizacji. Współgrają z nimi zdjęcia z archeologicznych odkrywek i archiwalne miejskie widoki. Współcześni greccy artyści stworzyli dla stacji metra dzieła sztuki, eksponowane na peronach i w holach (np. na stacjach Larissa, Ethiki Amyna czy Dukissis Plakentias). Neonowe napisy z nazwą stacji odpowiadają kolorom linii. Wiemy, gdzie jesteśmy. Metro ateńskie jest wykwintne i estetyczne. Wprowadza odświętny nastrój.
* * *
W atmosferze Aten jest coś, co przyciąga: i starożytność, i codzienne barwne życie ulicy, i właśnie metro.
Warto wiedzieć
* Trzy linie ateńskiego metra, oznaczone kolorami, mają obecnie ponad 135 km, 61 stacji i 4 węzły: Attiki i Omonia dla linii czerwonej i zielonej, Monastiraki dla linii zielonej i niebieskiej oraz Syntagma dla linii czerwonej i niebieskiej.
* Linia 1 (zielona) zbudowana w 1869 r., była kolejką naziemną, z kilkoma stacjami podziemnymi i połączyła port Pireus z centrum Aten. Zelektryfikowana w 1904 r. została rozbudowana w 1948 r., a aktualnie finałowa stacja Kifissia uruchomiona w 1957 r., z okazji olimpiady w 2004 r. przeszła gruntowny współczesny lifting. Dworzec w Pireusie z markizą i półkolistym dachem zbudowany został w 1869 r., budynek dworca stacji Monastiraki w 1895 r. i zachował jeszcze tablice pierwotnej nazwy „Monastirion”.
* Linie metra 2 (czerwona) i 3 (niebieska) rozpoczęto budować w 1992 r. Ich inauguracja odbyła się w roku 2000. Linią 3 od 2004 r. dojeżdża się do lotniska Vanizelos.
* Przed wejściem na perony nie ma barierek ani kołowrotków, jest tylko kasownik. Wiadomo do czego służy.
* Część archeologicznych odkryć z obszaru metra znajduje się w Muzeum Sztuki Cykladzkiej w Atenach.






Tak bardzo mi się podobają te miasta, gdzie można odkrywać ślady dawnych cywilizacji. Gdzie dawne miesza się z nowym, gdzie widać czasu przemijanie, gdzie widać stare i nowe. Tak jest w Rzymie, tak jest w Atenach, Koryncie. I jeszcze w paru miejscach. To lubię.