Kalisz
Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej

Kolej miała zastąpić tysiące wozów konnych poruszających się po kiepskich drogach. Dlatego też przemysłowcy, kupcy i rzemieślnicy zabiegali o stałe połączenie z innymi regionami Królestwa Polskiego.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na FacebookuPolub ten wpis na FacebookuPolub wpis na Facebooku
Sprawdź nasz Instagram
fot: Waldemar Rusek
Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
Kaliski dworzec ma kategorię: wojewódzki. Oznacza to, że obsługuje ruch międzynarodowy, międzywojewódzki oraz regionalny i oferuje podróżnym podstawowe usługi.
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
  • Kalisz. Dworzec Kolei Warszawsko-Kaliskiej
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Pierwszy pociąg odjechał z Kalisza do Warszawy 15 listopada 1902 roku. Wjechał on tego samego dnia na niedokończony jeszcze dworzec Łódź Kaliska, a potem Warszawa Kaliska (dziś już ten dworzec nie istnieje). Pociąg przebył trasę z prędkością 25 km/godz. Na drugi dzień w Kaliszu witano pociąg z Warszawy z dziennikarzami warszawskich gazet. Mieli oni okazję obejrzeć tego dnia w kaliskim teatrze przedstawienie „Halka” Stanisława Moniuszki. Po sutej kolacji, odjechali 17 listopada by podzielić się z czytelnikami swoimi wrażeniami.

Przepychanki na granicy

Planowano przedłużenie linii do Skalmierzyc po stronie pruskiej. Póki jej nie było, do roku 1906 kursowały wozy konne. Odległość między Kaliszem a Skalmierzycami wynosi 10 km. Zezwolenie opiewało na budowę linii kolejowej z szerokimi torami o rozstawie 1524 mm zgodnie z życzeniem ministra wojny Rosji. Normalna szerokość to 1435 mm. Rząd zagwarantował wykonawcy prawo własności na 30 lat a potem linia miała przejść na własność państwa.

Trudno było się porozumieć władzy rosyjskiej i pruskiej co do lokalizacji stacji granicznej. W końcu ustalono 6 grudnia 1904 roku, że dla ruchu towarowego po stronie pruskiej będą Skalmierzyce, a po stronie rosyjskiej Szczypiorno. Dla ruchu pasażerskiego pociągi od strony Kalisza dochodziły po szerokim torze do Skalmierzyc a pociągi od strony pruskiej normalnymi torami do Kalisza. Między Kaliszem a Skalmierzycami biegły więc i szerokie, i normalne tory. Otwarcie odcinka Kalisz-Skalmierzyce nastąpiło 28 października 1906 roku. Kolej Warszawsko-Kaliska przyczyniła się do wzrostu liczby mieszkańców Kalisza. W roku 1897 było ich 21680, a w roku 1910 około 60 000.

Miedzy Paryżem i Baku

Przeciętna szybkość pociągów osobowych po otwarciu linii wynosiła 25 km/godz. a później 45 km/godz. Podróż na trasie Warszawa-Kalisz trwała siedem godzin a jej długość wynosiła 252 km.

W Kaliszu pierwszy budynek dworca wzniesiono w roku 1905 wg projektu ojca i syna Domaniewskich. W trzy lata po wybudowaniu szerokotorowej linii Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Dworzec ten został znacznie zniszczony w roku 1914 przez wycofujące się wojska rosyjskie. Po wybudowaniu normalnego toru z Kalisza do Ostrowa Wlkp. pociągi docierały do Wrocławia i Poznania. Kiedyś z Kalisza odjeżdżały i pociągi do Moskwy, Baku, Pragi, Frankfurtu nad Menem, Drezna, Paryża.

Kilka ciekawostek

* W latach 1952-75 linię zelektryfikowano. Ostatnio zmodernizowano budynek dworca. Dostosowano go dla osób niepełnosprawnych, odświeżono elewacje, wymieniono drzwi, okna, instalacje i poszycie dachu. Remont ukończono w listopadzie 2015 roku.
* Kaliski dworzec ma kategorię: wojewódzki. Oznacza to, że obsługuje ruch międzynarodowy, międzywojewódzki oraz regionalny i oferuje podróżnym podstawowe usługi.
* Ciekawostką jest że w Ostrowie Wlkp. jest stacja węzłowa. Gdy pociąg jadący przez Kalisz do Poznania tam zajedzie, to po krótkim postoju lokomotywa jest przetaczana do tyłu i ciągnie go w drugą stronę.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

Komentarze: 2

    Waldemar, 29 marca 2019 @ 21:55

    Ja jestem z Kalisza a naczelna redaktor z Warszawy . Naczelna redaktor pisze Linia Kolejowa Warszawsko – Kaliska a ja uważam że to była Linia Kolejowa Kalisko – Warszawska . Bardzo o to zabiegali Niemcy i Kaliszanie żeby było połączenie kolejowe z Warszawą dzięki któremu mogła się rozwinąć współpraca Prus i Kalisza z Królestwem Polskim .

    http://www.kalisz.info/polaczenie-kolejowe.html

    Anna, 1 kwietnia 2019 @ 09:08

    Tu nie ma znaczenia miejsce zamieszkania, ale nazwa linii kolejowej. Wydaje mi się, że była to Kolej Warszawsko-Kaliska, atak jak były Kolej Warszawsko-Wiedeńska i Kolej Warszawsko-Petersburska. Ale możemy oczywiście pisać o kolei kalisko-warszawskiej czy o linii kolejowej kalisko-warszawskiej, zaczynając małą literą. Proszę poszukać oficjalnej nazwy kolei. Jeśli była to Kolej Kalisko-Warszawska, to ok, pozmieniamy :)

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij