Paryż
Metro – od trójki do jedenastki

W pogoni za wrażeniami można sobie zafundować niezłą frajdę zwiedzając Paryż metrem – czyli zwiedzając metro. I może się to stać obsesją.
Tagi: , ,
fot: Halina Puławska
Paryż. Metro – od trójki do jedenastki
Metro paryskie jest pełne niespodzianek. Ma inspirować, zdumiewać, zaskakiwać...
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Kręta z północy na południe Linia nr 7 (La Courneuve-8 Mai 1945 – Mairie d’Ivry/Villejuif – Louis Aragon) została inaugurowana w 1910 r. na odcinku Opéra -Porte de la Villette. Na jej trasie również wiele stacji ma wystrój tematyczny, artystyczny: Końcowa La Courneuve – 8 mai 1945 ma ściany udekorowane ptakami i zachodzącym (lub wschodzącym) słońcem. Kolory flagi Stanów Zjednoczonych barwią stację Cadet. Sport obrała za swój temat stacja Villejuif – Léo Lagrange, gdzie wzdłuż peronów eksponowane są opowieści o championach i ich osiągnięciach. Ponad stacją Chaussée d’Antin-Lafayette wyrasta słynna Galerie Lafayette. Sufit peronów pokrywają freski przedstawiające amerykańską rewolucję, z ogromną postacią markiza. To dzieło z 1989 r. francuskiego malarza Jean-Paula Chambasa. Na trasie „siódemki” jest również wejście – kiosk lunatyków – Palais Royal-Musée du Louvre, na której „siódemka” koresponduje z „jedynką”. Stacja Pont Neuf wychodzi wprost na brzeg Sekwany. Ma bogato zdobione zarówno ściany, jak i sufit – monetami, nawiązując do znajdującej się naprzeciw Monnaie de Paris (mennicy). Szczególnym akcentem jest wielka prasa do bicia monet, ustawiona na tle ceramicznego fresku obrazującego proces wytwarzania pieniędzy. Ten widok buduje.

?Ósemka?, Linia nr 8 ostatnia budowana w koncesji CMP z 1898 r. towarzyszy jak cień innym liniom. Śliczna, z murem arkadowym oddzielającym torowiska jest stacja Bonne Nouvelle (wspólna i dla Linii nr 9), a wyróżnia ją „pijana” nazwa stacji widniejąca na ścianie peronów, która ma przywoływać „rozstrzelone” Hollywood. Interesujący pomnik znajduje się na stacji Richelieu – Drouot, poświęcony pamięci poległych podczas Wielkiej Wojny pracowników metra. Wykonany został w czarnym marmurze przez Carlo Sarrabezolles w 1931 r. Postać kariatydy dzieli półokrąg z nazwiskami poległych.

Linia nr 9 (Pont de Sévres-Mairie de Montreuil) biegnie na zachodzie przez dzielnice biurowców, dalej przez centrum miasta od Trocadéro do Alma-Marceau, gdzie pali się znany znicz (nie poświęcony księżnej Dianie!), przez Champs-Élysées, i mija handlowe centrum Wielkich Bulwarów?Ma na trasie znane już: Bonne Nouvelle, Richelieu – Drouot  i Chaussée d?Antin-Lafayette. Stacja tej linii Franklin D. Roosevelt, jest pierwszą, która w latach 50. XX w. otrzymała ?metaliczny wystrój? – szklane gabloty i aluminiowe ściany, dzisiaj zaniedbane. Co najciekawsze, powyżej leży Avenue Montaigne, na której mieszczą się największe domy mody. (Warto przejść się na perony ?jedynki? tej stacji, na których nazwa podana jest w kilku alfabetach i porównać).

Z Dzielnicą Łacińską związana jest Linia nr 10, „dziesiątka” – (Boulogne – Pont de Saint-Cloud – Gare d’Austerlitz), której stacja Cluny-La Sorbonie udekorowana jest barwną ceramiczną mozaiką i ceramicznymi kopiami podpisów znanych francuskich autorów jak Racine, Molier, Wiktor Hugo, Michelet czy Artur Rimbaud – dzieło Bazaine Silvestri z 1987 r. Linia nr 10 zawozi do ogrodów : botanicznego Le Jardin des plantes, do oranżerii Auteuil, do parku Saint-Cloud i parku André Citroena, jeśli zamarzy się nam lot balonem (trzeba wysiąść na stacji Javel – André Citroën).

Linia nr 11 (Châtelet – Mairie de Lilas), krótka, oddana w 1935 r. ma jeden z najbardziej intrygujących wystrój. To Arts et Métiers, położona w pobliżu szkoły technicznej o tej nazwie, ma ściany wyłożone w 1994 r. miedzianymi płytkami – dzieło belgijskiego artysty Francisa Schuitena wykonane z okazji dwustulecia szkoły. Mówią różnie – nawet, że przypomina wnętrze ogromnej ruryanaina wnętrze o ogromna rura kanalizacyjnae.ć na stacji Javel-tra. gnięcia kanalizacyjnej. Podoba mi się – to wszystko w kolorze miedzi.

W pogoni za wrażeniami można sobie zafundować niezłą frajdę zwiedzając Paryż metrem – czyli zwiedzając metro. I może się to stać obsesją.

Czytaj dalej - strony: 1 2

Poczytaj więcej o okolicy:

 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!
Zamknij