Anklam
Muzeum Otto Lilienthala
Mityczny Dedal, architekt labiryntu w pałacu równie legendarnego kreteńskiego króla Minosa, na ucieczkę wraz z synem Ikarem zbudował skrzydła, aby wznieść się i lecieć jak ptak. Ikar wzniósł się za wysoko ku słońcu, wosk – lepiszcze – roztopił się. Ciąg dalszy wszystkim jest znany.
Leonardo da Vinci, obserwując ptaki, również pragnął skonstruować maszynę latającą. Wznieść się jak ptak! Oglądać ziemię z góry. Szybciej się przemieszczać. Oto marzenie wielu ludzi.
Pionier lotnictwa
Otto Lilienthal – pionier lotnictwa, inżynier i humanista – począwszy od szkoły podstawowej interesował się nauką o ptakach, astronomią, matematyką. Po ukończeniu Królewskiej Akademii Technicznej w Berlinie swoje zainteresowania pragnął przekuć w budowę maszyn latających. Mając 29 lat rozpoczął pierwsze eksperymenty, których rezultaty włączył do opublikowanej dwa lata później książki o fizykalnych podstawach lotu człowieka (w 1889 r. Lilienthal opublikował książkę „Lot ptaka jako podstawa sztuki latania”). Dzięki skonstruowanemu aparatowi do latania wytyczył lotnictwu właściwy kierunek. W latach 60. XIX wieku środowisko lotnicze podzielone było na dwa obozy: tych, którzy byli zwolennikami maszyn lżejszych od powietrza, czyli balonu na ogrzane powietrze oraz zwolenników maszyn zaopatrzonych w skrzydła, które miały być cięższe od powietrza.
Do tych ostatnich należał Otto Lilienthal. Gruntowne badania, pomiary skrzydeł modeli, zależność lotu od siły wiatru etc. oraz udane próby lotnicze w latach 1891-96 doprowadziły do lotu maszyną z napędem silnikowym przez braci Wright na początku XX wieku. Było to przejście od lotniarstwa do lotnictwa.
Inspirujące muzeum
Muzeum Otto Lilienthala w Anklam jest instalacją obrazującą zagadnienia lotnicze począwszy od prehistorii sprzed 4. tysięcy lat, np. przejażdżkę na orle. Scenografem i twórcą modeli jest Harald Serowski. Muzeum obrazuje życie Lilienthala i jego brata Gustava, którzy pracowali razem. Znajduje się tu jedyna zachowana maszyna parowa produkcji Lilienthala oraz oryginalne pierwowzory wszystkich klocków.
Tematem ekspozycji jest ponad 10 zrekonstruowanych projektów modeli aparatów latających Otto Lilienthala, które zbudowali pracownicy muzeum wg oryginalnych założeń konstruktora. Znajduje się tu też oryginalny latawiec Soconny dla lotów załogowych – prekursor latających maszyn.
Eksperymenty lotnicze Otto Lilienthala fotografował na płytce szklanej najwybitniejszy, niemiecki fotograf Ottomar Anschütz, stworzonym przez siebie aparatem fotograficznym z migawką szczelinową (chociaż twórcą migawki w 1883 r. jest polski fotograf Stanisław Jurkowski).
Otto Lilienthal za swoje marzenia gotów był zapłacić najwyższą cenę. W 1896 r. doznał tragicznego w skutkach wypadku rozbijając aparat szybujący. Zmarł w Berlinie następnego dnia, 10 sierpnia 1896 r. w wieku 48 lat.
Warto wiedzieć
Otto-Lilienthal-Museum mieści się w tymczasowej siedzibie przy Ellbogenstrasse 1.
Dodaj komentarz