Maurzyce
Pierwszy spawany most na świecie

A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
W ciągu drogi nr 92, dawniej, nim zastąpiła ją autostrada A2, głównej szosy z Warszawy do Poznania, znajdziemy ciekawy most. Pierwszy spawany na świecie.
W ciągu – to trochę nieprawda. W ciągu drogi jest inny nowoczesny most. Ten stary z grudnia 1928 r. zachowano obok, w 1977 przesuwając go o ok. 20 m na północ. Jest więc jakby atrapą… Choć autentykiem. Most po generalnym remoncie w 2009 udostępniono do zwiedzania. Oczyszczono i pomalowano metalową konstrukcję, nawierzchnię wyłożono przedwojenną kostką. Można po nim przejść lub przejechać rowerem. Można zejść pod most po schodkach. A zmotoryzowani mogą zatrzymać się na specjalnie przygotowanym parkingu. Za renowację zabytku łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2010 r. otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków.
Zabytkowy most znajduje się na rzece Słudwia, lewym dopływie Bzury, blisko miejscowości Maurzyce znanej z łowickiego (księżackiego) skansenu.
Konstrukcja wybitnego inżyniera
Przeprawę zaprojektował prof. Stefan Bryła, inżynier, pionier spawalnictwa, wykładowca politechnik lwowskiej i warszawskiej, polityk II RP. Budowa mostu na Słudwi przyniosła mu międzynarodową sławę, został po tej realizacji powołany na członka międzynarodowej komisji mostów i konstrukcji inżynierskich. Jego projektami były też m.in. słynny gmach Prudentialu (obecnie hotel Warszawa), gmach Muzeum Narodowego czy Poczty Głównej w Warszawie. Dla AK przygotował instrukcję niszczenia mostów… I plany powojennej odbudowy. Rozstrzelali go Niemcy w 1943 r.
Lżejszy, tańszy, lepszy
Most wybudowało cenione w okresie międzywojennym przedsiębiorstwo K. Rudzki i S-ka z Mińska Mazowieckiego. Stosowane do tej pory w podobnych konstrukcjach nity łączące zastąpiono spawaniem elektrycznym. Stało się to poważnym ułatwieniem przy budowie mostów, bo zmniejszyło ciężar takiej konstrukcji z 70 ton gdyby była nitowana, do 56 ton. Most przez to był także tańszy. Technika ta szybko znalazła naśladowców na świecie, ale – o dziwo – nie w kraju. Choć do podłowickich Maurzyc przyjeżdżały delegacje i z Niemiec, i z Francji, i z Anglii. Dla realizacji tego projektu opracowano też pierwsze w świecie przepisy spawania elektrycznego konstrukcji stalowych.
Nośność mostu to 30 t., długość – 28 m, szerokość jezdni 5,4 m, szerokość chodników 2 x 1,25 m.
Dodaj komentarz