Jungfraujoch
Podziemne miasto przy kolei

Na przełęczy Jungfraujoch tuż obok tunelu stuletniej kolei jest całe podziemne miasteczko. Stacja kolejowa, Pałac Lodowy, sala wystawowa w której sfotografowałem model pierwszego pociągu na Jungfraujoch z 1912 roku, sklepy, bufety, restauracje...
fot: Cezary Rudziński
Jungfraujoch. Podziemne miasto przy kolei
Stacja kolejowa na Jugfraujoch i inne tutejsze obiekty są obecnie w trakcie przebudowy, która prowadzona jest jednak tak, że nie przeszkadza turystom. Wykuwany jest tunel, który umożliwi zwiedzanie na podziemnej trasie okrężnej istniejących już, lub powstających atrakcji turystycznych.
To już 10 lat! Materiał został zamieszczony w naszym portalu ponad dekadę temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Na przełęczy Jungfraujoch tuż obok tunelu stuletniej kolei jest całe podziemne miasteczko. Stacja kolejowa, Pałac Lodowy, sala wystawowa w której sfotografowałem model pierwszego pociągu na Jungfraujoch z 1912 roku, sklepy, bufety, restauracje z widokiem na lodowiec. Tunelami i windą wydostajemy się na powierzchnię ziemi. 

Oślepiające słońce, tłumy turystów, fantastyczne widoki na dziesiątki kilometrów. Czynne nadal, mimo końca września, niektóre trasy narciarskie. Bo śnieg na lodowcu leży przez cały rok. Nad przełęczą, sąsiednimi szczytami i dolinami krążą dwa śmigłowce. To jedyny środek szybkiego transportu w dół gdyby ktoś zasłabł na tej wysokości lub wydarzył się wypadek. Windą wjeżdżamy na szczyt Sfinksa (3571 m n.p.m.), gdzie jest duża platforma widokowa.

Co obserwują w obserwatorium

Na przełęczy jest także obserwatorium astronomiczne. Okazuje się, że nie tylko astronomiczne. Prowadzone są tu bowiem badania z różnych dziedzin nauki, gdyż sprzyja temu czystość powietrza. Jest więc stacja meteorologiczna. Bada się Słońce i gwiazdy, zawartość w powietrzu ozonu oraz atmosferę przy pomocy laserów. Pracują specjaliści od radiometrii mikrofalowej oraz promieniowania kosmicznego. To tu 3 czerwca 1982 roku odkryto wysokoenergetyczne neutrony ze Słońca. Bada się niebo i wysokie góry. To wszystko jednak niedostępne jest dla turystów.

W góry lub do restauracji

Ludzie zaprawieni w turystyce górskiej i dysponujący odpowiednią ilością czasu oraz wyposażeniem, bo to przecież droga przez lodowiec i śniegi, mogą pokusić się o wejście na szczyt Dziewicy (Jungfrau). Wymaga to, poza kondycją, co najmniej pięciu godzin. I możliwe jest tylko z przewodnikiem. Można też pozostać na przełęczy dłużej. Do zbocza przyklejone są, z pięknymi widokami na lodowcową dolinę, budynki ?Gletscherrestaurant? ? Restauracji Lodowcowej, i ?Top of Europe? z częścią hotelową, konferencyjną i wystawową. Pierwszy, drewniany Dom Turystów zbudowano tu w 1912 roku. W 1924 ? luksusowy hotel ?Dom nad chmurami?. Oba spłonęły jednak podczas niezwykle silnej burzy z piorunami w 1972 roku. Na ich miejscu w latach 1975 i 1987 powstały obecne obiekty.

Mrożony szampan w Pałacu Lodowym

Mocno reklamowany Pałac Lodowy bardzo mnie rozczarował, zwłaszcza w porównaniu z innymi, które widziałem. Dosyć długi, wilgotny i śliski korytarz. Parę przejść w lodzie. Pod ścianami lodowe figurki zwierzątek, ale już mocno wygładzone przez parowanie. Ciekawy okazał się natomiast lodowy bar, do którego zaproszeni zostaliśmy na lampkę szampana. Chłodzonego jak najbardziej naturalnie i postawionego na lodowej ladzie. Na półeczkach na ścianach za nią stoją pokryte lodem, niektóre mocno, butelki szampana, whisky i koniaku. Podobno bardzo dobrych, ale i drogich, wiec rzadko serwowanych. Pod jedną ze ścian trzy duże beczki. Przez trzy lata przechowuje się w nich whisky, która wspaniale ponoć w tych warunkach dojrzewa.

Nowe inwestycje na stulecie kolei

Stacja kolejowa na Jugfraujoch i inne tutejsze obiekty są obecnie w trakcie przebudowy, która prowadzona jest jednak tak, że nie przeszkadza turystom. Wykuwany jest tunel, który umożliwi zwiedzanie na podziemnej trasie okrężnej istniejących już, lub powstających atrakcji turystycznych. Otwarcie ma nastąpić w kwietniu 2012 roku. A wcześniej, od 1 do 7 stycznia, góra zostanie specjalnie oświetlona. Po zakończeniu tej inwestycji do dyspozycji turystów będzie nowa dworcowa hala przyjazdów. Ponadto hale: Sfinksa oraz dwie małe i jedna duża na różne okazje. A także stałe wystawy: historii turystyki i dziejów kolei Jungfraubahn, ruchomy podziemny chodnik oraz Pałac Lodu.

Poczytaj więcej o okolicy:

Dodano: 19 października 2011; Aktualizacja 7 czerwca 2020;
 
Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!