Krosno Odrzańskie
Stalowy most na Odrze
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!
Ten most wygląda tak samo ładnie z wysokiej skarpy dawnego cmentarza dziś Parku Tysiąclecia, jak z obu, zamienionych na deptaki, brzegów Odry. Jest ładny, oryginalny należy na pewno do najciekawszych mostów odrzańskich.
Most został wybudowany w latach 1904-05 na drodze Zielona Góra – Słubice (obecnie droga krajowa nr 29), przebiegającej przez Krosno Odrzańskie. Konstrukcję nośną mostu stanowią dwie stalowe belki kratownicowe, nitowane, trójprzęsłowe. Stalowa konstrukcja waży 580 ton. Jest wsparta na dwóch betonowych przyczółkach i dwóch także betonowych filarach w nurcie rzeki. Most jest długi na ok. 164 m, jezdnia ma szerokość 5,8 m. Są też dwa szerokie chodniki. Oba wjazdy na most zdobią ażurowe portale ozdobione brandenburskimi orłami oraz bogato dekorowane wsporniki pod lampy.
Przeprawa w Krośnie Odrzańskim (Crosno, Crosna, potem Crossen an der Oder) istniała już w średniowieczu. Pierwsza wzmianka o drewnianym moście pochodzi z ok. 1300 r. a potem w miarę upływu czasu stawiano kolejne drewniane konstrukcje. O budowie nowej, żelaznej przeprawy, zaczęto przemyśliwać w końcówce XIX w. Konstrukcja powstała w Fabryce Budowy Mostów, Konstrukcji Stalowych i Wagonów Beuchelt & Co w Zielonej Górze (Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien). Informację o tym można odnaleźć na niewielkiej tablicy umieszczonej na pierwszym słupku kratownicy przęsła zachodniego.
Warto wiedzieć
* W 1945 r. most został uszkodzony. Odbudowano go w 1948 r. W 1960 r. położono asfalt.
* Obok mostu znajduje się port rzeczny na Odrze. Przy nabrzeżu może jednocześnie cumować statek pasażerski (do 80 m długości) oraz tuzin łodzi sportowych. Przy wysokiej wodzie, jaka widziałem w październiku, port został zalany. Zostały tablice na nabrzeżu.
Dodaj komentarz